|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۹، صفحات ۶۵-۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
خوابآلودگی و پیشگیری از آن هنگام رانندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خوابآلودگی مفرط باعث افزایش ریسک تصادف میشود؛ زیرا در این شرایط رانندگان در هنگام رانندگی یا به خواب میروند یا توجه کمتری به جاده و اتفاقات آن و وظایف خود بهعنوان یک راننده دارند. با توجه به حجم بالای تلفات جادهای در ایران و هزینههای سرسام آور ناشی از آن، بررسی جزء به جزء یکایک عوامل دخیل در تصادفات ازجمله خواب آلودگی، ضروری مینماید. بهدلیل سهم بالای خوابآلودگی در تلفات جادهای، بهخصوص در بخش حمل و نقل مسافری، این تحقیق صورت گرفت. روش این تحقیق، مطالعه کتابخانهای است. بهدلیل محدودیتهای موجود در بخش بررسیهای میدانی، از نتایج سایر محققان استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در مورد راههایی که برای جلوگیری از بهخواب رفتن بهکار میرود، اطلاعات ناچیزی در دست است. وقوع لحظهای چنین تصادفاتی با روند خواب انسان در شبانهروز ارتباط دارد. دو نقطه اوج، در تعداد چنین تصادفاتی دیده میشود، نقطه اوج ابتدایی در تعداد تصادفات بهوقوع پیوسته، هنگام صبح زود و نقطه اوج دیگر در نیمههای بعدازظهر، هنگام خواب نیمروزی، حدود ساعت 15 دیده میشود. همچنین وقوع این تصادفات تابعی ازسن راننده است. این تصادفات برای افراد حدود 18 تا 45سال در صبح زود و نیمههای شب و برای افراد 45سال به بالا، بعدازظهر (هنگام خواب نیمروزی) اتفاق میافتد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
How to Avoid Drowsiness When Driving |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Excessive drowsiness increases risk of accident for drivers because in drowsy condition drivers might either fall asleep or become less attentive to the events happening around them on the road and therefore neglect their driving duties. Magnitude of road casualties in Iran and the related astounding expenses has made it necessary to examine main causes of accidents (including drowsiness) in detail. This research has been carried out because drowsiness has played a great part in road accident casualties especially in passenger transportation section and is based on library studies. Due to fieldwork limitations, results of other researchers have been used. The present research concludes that we don’t have enough information about various methods of avoiding drowsiness when driving. Instant occurrence of such accidents is related to the procedure of human sleep during night and day. Such accidents predominantly occur in two high points, the first high point of occurring accidents is early in the morning and the second high point is in the middle of the afternoon around 3 p.m. when people take a siesta. Occurrence of these accidents also depends on the age of driver. These accidents occur to people aged between 18 to 45 about early morning and midnight and to people who are 45 or above around afternoon (when people take a siesta). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد علی اکبری | دانشگاه علوم انتظامی امین
محمدرضا حسن زاده | دانشگاه علوم انتظامی امین
مجتبی فلاح فینی | دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
فرامرز زراعت پیما | دانشگاه علوم انتظامی امین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18529_f8620e783cee688fced689e8e7a5de76.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643045.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|