|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۷، صفحات ۵۳-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بهینهسازی تنظیمات چراغهای ترافیکی بر میزان ظرفیت و جریان در ساعات اوج |
|
چکیده فارسی مقاله |
کنترل پیش زمانبندی چراغهای ترافیکی بهدلیل پاسخگویی به تقاضای ترافیکی، داشتن چرخه کوتاه، استفاده مؤثر از ظرفیت و پاسخگویی به اُلویت حملونقل وسیع، دارای مزایای بسیاری است. ایجاد هماهنگی بین تقاطعهای موجود در یک سیستم مرکزی موجب افزایش ظرفیت، متناسب ساختن جریان ترافیکی و کاهش میزان کل تأخیرهای وسایل نقلیه میشود. سیستم SCATS در بسیاری از تقاطعهای دنیا نصب و تحقیقات زیادی در مورد مزایای استفاده از آن جهت کاهش تأخیرها در تقاطعها، زمان سفر و غیره انجام شده است. SCATS یک سیستم ماژولار و توسعه آن امکانپذیر است. در حال حاضر در سطح شهر تهران این سیستم حاکم است و شرایط ترافیکی نیز بر آن منطبق است. برنامه زمانبندی چراغهای ترافیکی بهصورت پیشفرض به این سیستم داده شده و هرچند این سیستم قابلیت تطابق با ترافیک لحظهای را دارد اما در شرایط فوق اشباع و در ساعات اوج بهدلیل عدم بهینهسازی برنامه پیشفرض پیرامون هر تقاطع موجب بروز راهبندانهای وسیع در تقاطعها میشود. در این تحقیق دو تقاطع در شرق و غرب تهران انتخاب شده و در دو حالت متفاوت نسبت جریان به ظرفیت، قبل و بعد از بهینهسازی زمانبندی چراغهای ترافیکی مورد بررسی قرار گرفته شده است. پس از انجام بهینهسازی مشاهده میشود که اگر قبل از تعریف زمانبندی برای سیستم SCATS این پیشطرح برای هر تقاطع با توجه به حجم ترافیکی در ساعات اوج بهینهسازی شود شاهد کاهش بهسزایی در تأخیر و افزایش ظرفیت هستیم. برای نمونه در تقاطع گلبرگ- دردشت شاهد کاهش زمان تأخیرها 14.77 در اوج صبح و 12.65 در اوج عصر هستیم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Optimization of Traffic Signals Setting on Capacity and Flow at Peak Hours at Intersections (Intersections of Tehran) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Control the pre timing of traffic signals has many advantages because of its responsiveness to traffic demands, short cycles, and effective use of capacity leading to and recovering from oversaturation and amenability to aggressive transit priority. Coordination between intersections in a central system increases capacity ,appropriate traffic flow and reduce total delays of vehicles.scats system has been installed in many world intersections and many researchers have done about the advantages of it to decrease delays and travel times at intersection. SCAT is a modular system and development of this is possible. Now in Tehran's this system is used and traffic conditions matches on it. Traffic signal timing schedule give in this system as default and although this system is capable of adapting to the moment traffic but in terms of super saturation and during peak hours due to the lack of optimization, default program around intersection has caused widespread congestion at intersection. In this paper, 2 intersections of East and West of Tehran have been selected, and in two different situations the flow to capacity ratio of traffic signal timing has been investigated before and after optimization. Simulation by AIMSUN and optimization by SYNCHRO software is done. After optimization can be observe that if before the pre-defined schedule for SCATS, this plan for each intersection of the volume of traffic at peak hours have been optimized, a great reduction in delay and increase in capacity can be observed at intersections. For example, delay time reduction has been occurred about 14.77 in AM peak time and 12.65 in PM peak time at GOLBARG-DARDASHT intersection. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمودرضا کی منش | دانشگاه پیام نور، واحد تهران شمال
پگاه جعفری حقیقت پور | دانشگاه پیام نور، واحد تهران شمال
صابر کیه بادرودی | دانشگاه پیام نور، واحد تهران شمال
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18571_7440a7907ef7c455ea8119fd170d958d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642997.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|