مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۸، صفحات ۱۲۹-۱۴۳

عنوان فارسی بررسی نقش استرس و اضطراب در رفتار رانندگان
چکیده فارسی مقاله با توجه به صنعتی‌شدن جوامع بشری و به‌تبع آن گسترش شهرها، شاهد افزایش عوامل استرس‌زا و در نتیجه افزایش اضطراب و بیماری‌های روان‌تنی و افسردگی در بین جوامع مختلف هستیم؛ توجه به نقش عوامل محیطی به‌عنوان عاملی تاثیرگذار بر روی اعمال و رفتار انسان ازسویی و تفاوت توانایی افراد در کنترل و پاسخ‌گویی مناسب به محرک‌های درونی و بیرونی و تاثیرگذاری این هیجان‌ها در حوادث رانندگی باعث می‌شود اهمیت بررسی نقش عوامل انسانی به‌ویژه نقش استرس و اضطراب از اهمیت بالایی برخوردار باشد. از این‌رو استفاده از تست‌های روان‌شناسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای بررسی تشخیص و پیشگیری از استرس و اضطراب و به‌عنوان معیاری برای تعیین سلامت روانی افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. مقالۀ حاضر با تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پرسش‌نامه، به بررسی نقش استرس و اضطراب در رفتار رانندگی دانشجویان پسر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد کرج می‌پردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به‌لحاظ روش اجرا، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، 400 نفر از دانشجویان پسر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد کرج در سال 1394 هستند که با توجه به جدول مورگان، 200 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسش‌نامه 21 ماده‌ای DASS و 28 ماده‌ایGHQ نیز به‌عنوان ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش در نظر گرفته شدند. براساس نتایج 77.2درصد افراد مورد پژوهش در آزمون DASS از استرس با درجه عادی برخوردار بوده‌اند، 16درصد از استرس با درجه خفیف و عادی و تنها 4.8درصد از دانشجویان از استرس درجه شدید و بسیار شدید برخودار بوده‌اند. درخصوص مقایسه دو گروه رانندگان تصادفی و غیرتصادفی با استفاده از آزمون سلامت عمومی برای تشخیص سطح سلامتی افراد مورد مطالعه 78درصد افراد نمره کمتر از 23 و 22درصد افراد نمره بالاتر از 23 کسب کرده بودند؛ یعنی 22درصد افراد جامعه آماری مورد مطالعه نیاز مبرم به خدمات مشاوره‌ای داشتند. ازطرف دیگر از بین عوامل اضطراب، افسردگی و استرس، به میزان 63درصد استرس موجب سانحه رانندگی بوده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که استرس به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در تصادفات دخیل است و این موضوع بر لزوم توجه هرچه بیشتر به عوامل روانی که از مهم‌ترین عوامل در وقوع تصادفات هستند دلالت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، آزمون DASS، GHQ، حوادث رانندگی،

عنوان انگلیسی Investigating the Role of Stress and Anxiety in Drivers' Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Considering the industrialization of human societies and consequently the expansion of cities, we are seeing an increase in stressors and, as a result, anxiety and mental illness and depression among different societies; attention to the role of environmental factors as an effective factor in behaviors and actions of humans and the difference between people's ability to control and respond to internal and external stimuli and the impact of these excitements in driving accidents makes it important to study the role of human factors, especially the role of stress and anxiety. Therefore, the use of psychological tests as one of the most important tools for the study of the diagnosis and prevention of stress and anxiety and as a criterion for determining the mental health of people in the community is of great importance. The present article analyzes the data from the questionnaire to investigate the role of stress and anxiety in the driving behavior of male students of the Faculty of Engineering and Technology of Karaj Azad University. This research is a descriptive-survey based on the purpose and the implementation method. The statistical population of this research is 400 male students of technical and engineering faculty of Karaj Azad University in 2015. According to Morgan table, 200 of them were selected by simple random sampling method. The 21 item DASS questionnaire and 28 item GHQ inventory were also considered as a tool to collect information from this research. Based on the results, 77.2% of the subjects in the DASS test had normal-grade stress, 16% had mild and normal stress, and only 4.8% of the students were severely stressed. Regarding the comparison of the two accident and non-accident motorist groups using the general health test for the determination of the health status of the subjects, 78% of the subjects scored less than 23% and 22% of the subjects had scores higher than 23, that is, 22% of the population in the study had a more urgent need for advise services. On the other hand, among factors of anxiety, depression and stress, 63% of stress caused driving. The findings indicate that stress is one of the main factors in accidents and this implies the need to pay more attention to psychological factors that are one of the most important factors in the occurrence of accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, DASS Test, GHQ, Driving Accidents

نویسندگان مقاله محمدرضا اسکندری |
دانشگاه شمال

مژگان نیک سیرت فر |
دانشگاه آزاد ابهر

ذکریا صابری نیا |
دانشگاه علوم انتظامی امین

محمد مهدی گلشاهی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_19073_c1d8820ff9b95d0ceac3b5719d5866d8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642931.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات