مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۱، شماره ۴۱، صفحات ۱۰۵-۱۱۹

عنوان فارسی راهبردهای دانش‌آفرینی سازمانی
چکیده فارسی مقاله قلمرو رقابتی سازمان‌ها در سال‌های اخیر از لحاظ پویایی و بالندگی در سطح بالایی قرار داشته است. برای بقا در چنین شرایط جدید و متغیری، استمرار و پایداری در مزیت رقابتی، از طریق توسعه ظرفیت‌های فردی و سازمانی، ضرورت یافته است. از این رو، برخی از متفکران و صاحب‌نظران معاصر اظهار می‌کنند که دانشْ منبع عمده کسب مزیت رقابتی پایدار محسوب می‌شود و سازمان‌ها، به منظور دستیابی به چنین مزیتی، می‌توانند به خلق دانش به مثابه فرصتی جدید توجه کنند. در جامعه دانشی، سازمان‌ها به تقویت پایدار توانمندی‌های اصلی و به‌روزکردن پایگاه دانشی خود، به منظور روبه‌رو شدن با چالش‌های محیطی، نیاز پیدا کرده‌اند. به این منظور، درک مفهوم دانش‌آفرینی و به صحنه عمل آوردن فنون آن، یکی از مباحث حساس در رشته مدیریت شده است. ایجاد دانش جدید، اکتساب دانش، استفاده از این دانش در تصمیم‌گیری و کاربرد آن شواهدی بر اهمیت و ضرورت این امر در سازمان‌های امروزی است. در این مقاله، با استفاده از الگوی حلزونیِ آفرینش دانشِ نوناکو، الگویی جدید از راهبردهای دانش‌آفرینی سازمانی در قالب الگوی (کاوشی، کارآفرینی سازمانی، ترکیبی و بهره‌برداری) عرضه شده است. در این الگو تغییر و تبدیل دانش با استفاده از مفهوم دو نوع دانش عمومی و خصوصی و در سطح سازمانی صورت می‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای دانش‌آفرینی، دانش خصوصی و عمومی، دانش آشکار و پنهان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله قلمرو رقابتی سازمان‌ها در سال‌های اخیر از لحاظ پویایی و بالندگی در سطح بالایی قرار داشته است. برای بقا در چنین شرایط جدید و متغیری، استمرار و پایداری در مزیت رقابتی، از طریق توسعة ظرفیت‌های فردی و سازمانی، ضرورت یافته است. از این رو، برخی از متفکران و صاحب‌نظران معاصر اظهار می‌کنند که دانشْ منبع عمدة کسب مزیت رقابتی پایدار محسوب می‌شود و سازمان‌ها، به منظور دستیابی به چنین مزیتی، می‌توانند به خلق دانش به مثابه فرصتی جدید توجه کنند. در جامعة دانشی، سازمان‌ها به تقویت پایدار توانمندی‌های اصلی و به‌روزکردن پایگاه دانشی خود، به منظور روبه‌رو شدن با چالش‌های محیطی، نیاز پیدا کرده‌اند. به این منظور، درک مفهوم دانش‌آفرینی و به صحنة عمل آوردن فنون آن، یکی از مباحث حساس در رشتة مدیریت شده است. ایجاد دانش جدید، اکتساب دانش، استفاده از این دانش در تصمیم‌گیری و کاربرد آن شواهدی بر اهمیت و ضرورت این امر در سازمان‌های امروزی است. در این مقاله، با استفاده از الگوی حلزونیِ آفرینش دانشِ نوناکو، الگویی جدید از راهبردهای دانش‌آفرینی سازمانی در قالب الگوی (کاوشی، کارآفرینی سازمانی، ترکیبی و بهره‌برداری) عرضه شده است. در این الگو تغییر و تبدیل دانش با استفاده از مفهوم دو نوع دانش عمومی و خصوصی و در سطح سازمانی صورت می‌گیرد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره دهدشتی شاهرخ |


توکل شرفی |



نشانی اینترنتی http://pod1.jrl.police.ir/article_9262_9a6bd576878b8a276ddb7c4c14dc0274.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات