جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۵۱-۲۶۹

عنوان فارسی بررسی میزان دشواری حفظ دیداری آیات قرآن بر اساس مفهوم اثر طول کلمه و طول فهرست در مدل حافظۀ فعال: رویکرد روان‌شناسی زبان
چکیده فارسی مقاله بهره­گیری از حافظۀ دیداری به منظور حفظ آیات قرآن، به­عنوان برترین روش حفظ این کلام الهی پذیرفته شده است. از آنجا که بخشی از مدل حافظۀ فعال به اطلاعات دیداری اختصاص دارد، لذا در پژوهش حاضر سعی شده است تا متن قرآن با تکیه بر مفاهیم مطرح در این مدل ازجمله اثر طول کلمه و اثر طول فهرست، مورد بررسی قرار گیرد تا بدین ترتیب به پاسخی برای این پرسش­­ دست یابد که آیا نظم خاصی از نظر ساختار ظاهری متن قرآن (طول سوره، طول آیات، طول کلمات) وجود دارد، به گونه­ای که با درنظر گرفتن دو عامل تأثیرگذار بر عملکرد حافظه یعنی اثر طول کلمه و اثر طول فهرست به حفظ سریع­تر و سهل­تر آن­ها به روش دیداری منجر شود. داده­های تحقیق حاضر از پیکرۀ عربی قرآنی دانشگاه لیدز و با استفاده از نرم­افزار PHP و بهره­گیری از روش strlen که یکی از روش­های مطرح در داده­کاوی متن است استخراج شد و در ادامه با استفاده از نرم­افزار اکسل محاسبات موردنظر انجام شد. در ادامه نتایج هر بخش با معیارهای مطرح در اثر طول کلمه و اثر طول فهرست تطبیق داده شد و درنهایت با استفاده از فرمول سنجش دشواری متن فلش (1948)، میزان دشواری متن قرآن تعیین شد. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که ساختار ظاهری ازجمله طول کلمات و طول آیات این کتاب الهی به شکلی است که تا حد بسیار زیادی با مفاهیم اثر طول کلمه و اثر طول فهرست سازگاری دارد و از منظر میزان دشواری متن در سطح ساده­ای قرار می­گیرد که همین امر کار حافظۀ فعال را راحت و حفظ دیداری آن را تسهیل می­کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Surveying Difficulty Level of Quran's Quotes Memorizing Based on Word Length Effect and List Length Effect Concepts in Working Memory Method: A Psycholinguistics Approach
چکیده انگلیسی مقاله Using visual-memory to memorize Quran's quotes is accepted as one of the best ways of doing so. Working memory is related to visual information, so, in this paper, Quran's text is analyzed by concepts such as word length effect and list length effect to answer the following question: is there any special discipline in visual structure of Quran quotes in a way that it leads to a better, quicker and easier quote memorizing? To collect data, in this research, The Quranic Arabic Corpus was selected as database and proposed methods in text-data-mining (PHP software, strlen function) and statistical methods were used for data analyzing. The results of each section were compared with word length effect and list length effect criteria and finally Quran readability was determined based on Flesch–Kincaid readability formula (1948). Results show that: 1) the verses length ranges from 1 to 129 words. In this case, the frequency of verses in the range of 2 to 20 words shows a significant difference with other verses. In this range, verses with 4 words are the most frequent ones.  In general, by increasing the number of words in each verse, its frequency of repetition decreases, and a general degradation trend is observed, which is consistent with the criterion of list length effect, because as the number of words in one verse increases, its level of difficulty also increases. The average length of the verses is 12.47, which is considered to be the same as the simple level in terms of the text difficulty level; 2) the number of letters of the Quran's words varies between one and maximum eleven letters. By increasing the length of words (from one to four letters), the frequency of words increases and after four - letter words, and the frequency declines sharply. The most frequent are four-letter words, and words shorter or longer than four letters are less abundant. This implies that throughout the Qur'an the effect of the word length is clearly evident. In other words, it contributes to visual memory and facilitates the learning and memorizing of verses; 3) The study of the relationship between the length of the verses with the length of the words used in them suggests that, although the length of verses increases significantly, the length of the words with an average of 4.25 does not show a significant difference; 4) As the number of surah increases, the amount of its content decreases, this means that the very pith of information is in the initial chapters, and thus the ordering of the surahs is not one to be expected in a text that is from simple to the difficult one. Overall, findings support the idea of visual structure, such as words and quotes' length is in line with word length effect and list length effect and text difficulty is in its simplest levels which makes visual-memorizing simpler.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه تاج آبادی | Farzaneh Tajabadi
Farzaneh Tajabadi/ Ph.D. of Linguistics, Assistant Professor, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دکتری زبان‌شناسی همگانی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-11196-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-1542537.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات