|
جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۵-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش تصادفی و آموزش تعمدی بر درک دانش هم-آیی واژگان انگلیسی در میان زبانآموزان سطح پیشرفته |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقولۀ همآیی کلمات به عنوان یکی از دشوارترین جوانب یادگیری زبان تلقی میشود و توجه بسیاری را در حوزۀ آموزش و یادگیری زبان به خود جلب کرده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تعمدی و آموزش تصادفی بر درک دانش همآیی کلمات انگلیسی در میان زبانآموزان سطح پیشرفته است. از میان 65 دانشجوی ترم اول رشتههای مهندسی، تعداد 40 دانشجوی مرد و زن از دانشگاه گلستان که در بازۀ سنی 18 تا 32 قرار داشتند، برمبنای آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شدند و سپس به سه گروه آموزش تعمدی (تعداد: 13)، آموزش تصادفی (تعداد: 14) و گروه شاهد (تعداد: 13) تقسیم شدند. زبانآموزان گروه آموزش تعمدی، مقولۀ همآیی کلمات انگلیسی را بهطور مستقیم و تشریحی آموزش دیدند؛ در حالیکه گروه آموزش تصادفی ترکیبات همآیی را بهطور غیر مستقیم و تلویحی فرا گرفتند. پس از گذشت پنج جلسه از جلسات تدریس، زبانآموزان در پسآزمون شرکت کردند. بهمنظور بررسی میزان درک زبانآموزان از مقولۀ همآیی کلمات انگلیسی، جلسات یادآوری نیز برگزار شد. پس از یک فاصلۀ زمانی دو هفتهای، پسآزمون متأخر از زبانآموزان گرفته شد و جلسات یادآوری نیز برگزار شدند تا مجدداً، درک و آگاهی آنها از مقولۀ تدریسشده ارزیابی شود. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین روش تدریس تعمدی و تصادفی در پسآزمون و پسآزمون متأخر وجود داشته و عملکرد گروه تدریس تعمدی بهتر از گروه تصادفی بوده است. همچنین، تفاوت معناداری بین عملکرد گروه آموزش تصادفی در پسآزمون و پسآزمون متأخر نسبت به شاهد وجود داشته است. امید است که یافتههای حاصل از این پژوهش بتواند برای دانشجویان، مدرسان و طراحان برنامههای تحصیلی زبان انگلیسی مفید باشد. ulated Recall Session |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Incidental and Intentional Instruction of English Collocations on Iranian Advanced EFL Learners |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Learning collocations has been regarded as one of the most challenging aspects of language learning which has grabbed much attention in the teaching and learning processes. Therefore, the main purpose of the present study was to investigate the effects of intentional and incidental instruction of English collocations on Iranian advanced EFL learners' noticing. To this purpose, of 65 participants, 40 (13 male and 27 female) of them who aged between 18 and 32 were chosen based on Oxford Quick Placement Test (OQPT) from Golestan University engineering students. Being homogenized based on OQPT, the participants firstly took a pre-test to check their prior knowledge. They were then divided into three groups, namely intentional (N:13), incidental (N:14), and control (N:13). Then, the participants in the intentional group received explicit instruction on English collocations, while the participants in the incidental group received implicit instruction. The participants took a post-test immediately after five treatment sessions. Stimulated recall sessions were also held to check their noticing of the collocations. After a two-week interval, the participants took a delayed post-test and stimulated recall sessions again to check their noticing. The results of One-way ANOVA and a post hoc test of Tukey (HSD) indicated that there was a significant difference between the intentional group and incidental group in the post-test and delayed posttest. Moreover, the intentional group outperformed both the incidental and control groups. Besides, there was a significant difference between the incidental group and the control group in the post-test and delayed post-test. It is hoped that the findings can be fruitful for language learners, teachers, and syllabus designers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی درخشان | Ali Derakhshan Assistant Professor of English Language and Literature- Faculty of Humanities and Social Sciences – Golestan University – Gorgan-Iran استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.
فرزانه شکی | Farzaneh Shakki Ph.D. Candidate in Applied Linguistics – Department of English Language Teaching- Islamic Azad University – Ali Abad Katoul 2. دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی، گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، علیآباد کتول، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44399-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-1542528.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات علمی پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|