جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۵-۵۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش تصادفی و آموزش تعمدی بر درک دانش هم-آیی واژگان انگلیسی در میان زبان‌آموزان سطح پیشرفته
چکیده فارسی مقاله مقولۀ هم­آیی کلمات به­ عنوان یکی از دشوارترین جوانب یادگیری زبان تلقی می­شود و توجه بسیاری را در حوزۀ آموزش و یادگیری زبان به خود جلب کرده­ است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تعمدی و آموزش تصادفی  بر درک دانش هم­آیی کلمات انگلیسی در میان زبان­آموزان سطح پیشرفته است. از میان 65 دانشجوی ترم اول رشته­های مهندسی، تعداد 40 دانشجوی مرد و زن از دانشگاه گلستان که در بازۀ سنی 18 تا 32 قرار داشتند، برمبنای آزمون تعیین سطح آکسفورد  انتخاب شدند و سپس به سه گروه آموزش تعمدی (تعداد: 13)، آموزش تصادفی (تعداد: 14) و گروه شاهد (تعداد: 13) تقسیم شدند. زبان­آموزان گروه آموزش تعمدی، مقولۀ هم­آیی کلمات انگلیسی را به­طور مستقیم و تشریحی آموزش دیدند؛ در حالی­که گروه آموزش تصادفی ترکیبات هم­آیی را به­طور غیر مستقیم و تلویحی فرا گرفتند.  پس از گذشت پنج جلسه از جلسات تدریس، زبان­آموزان در پس­آزمون شرکت­ کردند. به­منظور بررسی میزان درک زبان­آموزان از مقولۀ هم­آیی کلمات انگلیسی، جلسات یادآوری نیز برگزار شد. پس از یک فاصلۀ زمانی دو هفته­ای، پس­آزمون متأخر از زبان­آموزان گرفته شد و جلسات یادآوری نیز برگزار شدند تا مجدداً، درک و آگاهی آن­ها از مقولۀ تدریس­شده ارزیابی شود. نتایج نشان داد که  تفاوت معناداری بین روش تدریس تعمدی و تصادفی در پس­آزمون و پس­آزمون متأخر وجود داشته و عملکرد گروه تدریس تعمدی بهتر از گروه تصادفی بوده است. همچنین، تفاوت معناداری بین عملکرد گروه آموزش تصادفی در پس­آزمون و پس­آزمون متأخر نسبت به شاهد وجود داشته ­است. امید است که یافته­های حاصل از این پژوهش بتواند برای دانشجویان، مدرسان و طراحان برنامه­های تحصیلی زبان انگلیسی مفید باشد.   ulated Recall Session
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Incidental and Intentional Instruction of English Collocations on Iranian Advanced EFL Learners
چکیده انگلیسی مقاله Learning collocations has been regarded as one of the most challenging aspects of language learning which has grabbed much attention in the teaching and learning processes. Therefore, the main purpose of the present study was to investigate the effects of intentional and incidental instruction of English collocations on Iranian advanced EFL learners' noticing. To this purpose, of 65 participants, 40 (13 male and 27 female) of them who aged between 18 and 32 were chosen based on Oxford Quick Placement Test (OQPT) from Golestan University engineering students. Being homogenized based on OQPT, the participants firstly took a pre-test to check their prior knowledge. They were then divided into three groups, namely intentional (N:13), incidental (N:14), and control (N:13). Then, the participants in the intentional group received explicit instruction on English collocations, while the participants in the incidental group received implicit instruction. The participants took a post-test immediately after five treatment sessions. Stimulated recall sessions were also held to check their noticing of the collocations. After a two-week interval, the participants took a delayed post-test and stimulated recall sessions again to check their noticing. The results of One-way ANOVA and a post hoc test of Tukey (HSD) indicated that there was a significant difference between the intentional group and incidental group in the post-test and delayed posttest. Moreover, the intentional group outperformed both the incidental and control groups. Besides, there was a significant difference between the incidental group and the control group in the post-test and delayed post-test. It is hoped that the findings can be fruitful for language learners, teachers, and syllabus designers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی درخشان | Ali Derakhshan
Assistant Professor of English Language and Literature- Faculty of Humanities and Social Sciences – Golestan University – Gorgan-Iran
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.

فرزانه شکی | Farzaneh Shakki
Ph.D. Candidate in Applied Linguistics – Department of English Language Teaching- Islamic Azad University – Ali Abad Katoul
2. دانشجوی دکتری زبان‌شناسی کاربردی، گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد‌ اسلامی، واحد علی‌آباد کتول، علی‌آباد کتول، ایران.


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44399-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-1542528.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات