|
زبانشناسی اجتماعی، جلد ۲، شماره دوم-پیاپی۴-پاییز ۱۳۹۷، صفحات ۳۰-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه نامگذاری قهوهخانهها با کافیشاپهای شهر تهران از دیدگاه نامشناسی اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر بر مبنای نامشناسی اجتماعی و با هدف مقایسه نامگذاری قهوهخانهها با کافیشاپهای شهر تهران از دیدگاه هویتهای چندگانه انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی- تحلیلی، با بررسی نام 232 قهوهخانه و 296 کافیشاپ شهر تهران انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که هویت فردی در نامگذاری قهوهخانهها بسیار بیشتر از کافیشاپها تجلی یافته است. به لحاظ هویت جنسیتی، نامهای مردانۀ ایرانی در قهوهخانهها رواج بیشتری از کافیشاپها دارد؛ حال آنکه در نامگذاری کافیشاپها تمایز جنسیتی بارزی به چشم نمیخورد. سهم هویت قومی در نامگذاری هر دو مکان تقریباً یکسان و قابلتوجه است. از سوی دیگر، نامهای ملی و مذهبی در نامگذاری قهوهخانهها نقش بیشتری دارند، در حالی که صاحبان کافیشاپها به نامهای ملی توجه بیشتری دارند. همچنین، هویت فراملی حضور معناداری در نامگذاری کافیشاپهای تهران دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study of Naming Traditional Cafés and Coffee Shops in Tehran from an Socio-onomastic Perspective |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This socio-onomastics research compares naming Tehran traditional cafés (qahveh khaneh) and coffee shops from a multiple identities perspective. Using a descriptive analytic method, this applied study examined around 232 traditional cafés and 296 coffee shops in Tehran. The results display that the individual's identity plays a strikingly more significant role in naming traditional cafes than coffee shops. Moreover, from the perspective of gender identity, the use of masculine name characters is more prevalent in traditional cafés than coffee shops, while there exists no significant gender distinction in naming coffee shops. The role of ethnic identity was almost similar yet noticeable in the two places. On the other hand, while traditional cafes opt for national and religious names, the coffee shops use national names more frequently. Also, the results indicate a significant use of international identity in naming coffee shops. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهمن زندی | استاد زبانشناسی، دانشگاه پیامنور
بلقیس روشن | دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیامنور
مریم امیریخواه | دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه پیامنور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_5359_e6ef5783367dadcd7c07b30a6c64c4fc.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2053/article-2053-1212042.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|