دانش سرمایه گذاری، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۲۳-۴۸

عنوان فارسی نقش واسط مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در رابطه بین مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در امور مالی و توانمندی کارکنان مالی مبتنی بر نظریه اصلاح شده بلوم
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، اهمیت نقش میانجی مهارت‌های تفکر سطح بالای ریاضی در مالی در رابطه‌ی بین مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در مالی و توانمندی کارکنان مالی، از دیدگاه کارکنان شاغل در بانک‌های ایران بررسی شد. پس از مروری بر نقش مهارت تفکر ریاضی در امور مالی از دیدگاه صاحبنظران، نگرش کارکنان مرتبط مالی از طریق یک پرسشنامه‌ی محقق ساخته، بررسی شد. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی می‌باشد. به‌منظور تحلیل آماری داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد از دیدگاه شرکت­کنندگان، مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در امور مالی به‌صورت مستقیم، اثر مثبت و بدون معنی و به‌صورت غیرمستقیم، اثر مثبت و معنی‌داری بر توانمندی کارکنان مالی در صنعت بانکداری دارد، درحالی­که مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در امور مالی تأثیر مستقیم و معنی‌داری بر توانمندی آنان دارد. نیز تأثیر کلی مهارت تفکر سطح پایین ریاضی، به‌واسطه مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در امور مالی، به‌شدت افزایش یافت. یافته‌های این پژوهش نشان داد کارکنان معتقدند مهارت تفکر سطح بالای ریاضی در امور مالی نسبت به مهارت تفکر سطح پایین ریاضی در امور مالی، تأثیرگذارتر است. در انتها، پیشنهادهای آموزشی به مسئولین آموزش عالی و دست‌اندرکاران صنعت بانکداری ارائه شد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The mediator role of higher order math thinking skills between lower order math thinking in financial affairs and empowering financial employees based on revised bloom taxonomy
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, the importance of the mediator role of higher order mathematical thinking skills in financial affairs in relationship between lower order mathematical thinking skills in finance and empowering financial employees was investigated from employees' viewpoint in Iranian banks. After reviewing the skills, the employees' attitudes were examined by a researcher-made questionnaire. The research method is descriptive-correlative. In order to data analysis and hypotheses testing, structural equation modeling was used. The results showed that from the perspective of participants, lower order mathematical thinking skills in finance, has directly a positive and nonsignificant effect, and indirectly a positive and significant effect on professional skills of financial staff in banking; while higher order mathematical thinking skills in financial affairs has a direct and significant effect on the skills. Due to higher order mathematical thinking skills in finance, overall effect of lower order mathematical thinking skills in finance has greatly increased.The results showed the participants believe that the higher order mathematical thinking skills in finance are more effective than the lower order mathematical thinking skills in finance. According to the importance of higher order math thinking, we suggest some recommendation to bankers and educators.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده زهرا ابوالحسنی کومله |
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول)

احمد شاهورانی |
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

فریدون رهنمای رودپشتی |
گروه مالی و حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران

فرهاد حسین زاده لطفی |
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران


نشانی اینترنتی http://jik.srbiau.ac.ir/article_13305_7306008c4c674ffc801ff34e25897daa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/802/article-802-1118937.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات