این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
سیاست
، جلد ۴۸، شماره ۳، صفحات ۶۳۱-۶۵۰
عنوان فارسی
کنکاشی بر مناسبات نهاد دانش و قدرت در دورۀ صفوی با تأکید بر روابط علما و پادشاهان
چکیده فارسی مقاله
گفتمان مجموعهای از احکام و گزارههاست که شرایط را برای عاملان اجتماعی معنادار میکند. در رویکردهای گفتمانی، برخی از مفاهیم و موضوعها کنارگذاشته میشوند؛ زیرا نظام گفتمانی بنا به ماهیتی که دارد برخی از موضوعها و مفاهیم را برجسته میکند و برخی دیگر را به کنار مینهد. در نظام گفتمانی برخی از دانشها بر اساس مطلوبهای نظام قدرت برجسته میشوند؛ زیرا آن دانشها بنا به ماهیتی که دارند به آن نظام سیاسی مشروعیت میبخشند. در دورۀ صفویه که نقطۀ عطفی در تاریخ تشیع محسوب میشود، دانش فقه به نهاد قدرت مشروعیت میبخشید؛ زیرا در این دوره بسیاری از کردارهای پادشاهان بر مبنای تعالیم و آموزههای تشیع شکل گرفته بود. در این زمان بسیاری از علما از سایر شهرهای اسلامی به ایران میآمدند و تحت تأثیر فضای مساعدی که پادشاهان صفوی ایجاد کرده بودند، آموزههای شیعی را ترویج میکردند. ماهیت روابط علما و پادشاهان صفوی از آنجا اهمیت دارد که بسیاری از علمای شیعی در مشروعیتبخشی و تحکیم موقعیت حاکمان صفوی نقش ارزندهای را ایفا کردهاند؛ اما برخی از این علما در قالب همان ساختار دانشی که به پادشاهان مشروعیت میداد، از نزدیکشدن به پادشاهان صفوی خودداری میکردند و با رویکردی انتقادی، بسیاری از رفتارهای آنان را تأیید نمیکردند. پرسش این پژوهش آن است که عالمان دینی در دورۀ صفویه در ارتباط با پادشاهان به تولید چه دانشی اقدام کردند؟ این نوشتار برآن است تا با تکیه بر روش گفتمان دانش قدرت میشل فوکو، نوع رویکردهای موافق و مخالف علما در نهاد تولید دانش فقه را نسبت به ساختار قدرت صفوی بررسی و کنکاش کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of the relations between subject and power institutions in Safavid era; focusing on the relations between the scientists and kings
چکیده انگلیسی مقاله
Discourse is a set of commends and statements which gives meaning to the conditions for social agents. In discourse approaches, some of the concepts and subjects are excluded; because the discourse system highlights some concepts and subjects and ignores some others due to its notion. In the discourse system, some subjects are highlighted based on the favorites of the power system. Because those subjects give legitimacy to the political system. In Safavid era which is regarded as a landmark in the history of Shias, the subject of religious jurisprudence provides legitimacy for the power institution, because in this era, many of kings' behaviors are shaped based on teachings of Shia. In this era, many scientists have come to Iran from other Islamic countries and promoted Shia teachings influenced by the favorable atmosphere created by Safavid kings. The notion of the relations between scientists and Safavid kings is important because many of Shia scientists had important roles in legitimizing and consolidating the situation of Safavid kings. However, some of these scientists refused to approach Safavid kings in the frame of that scientific structure which gave legitimacy to the kings and rejected many of their behaviors with the critical approach. This research intends to analyze the opposing and proposing approaches of the scholars in producing religious jurisprudence to the power structure of Safavid using Michel Foucault's theory of subject and power.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه حمیدی |
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند
پیمان زنگنه |
مربی گروه علوم سیاسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند
نشانی اینترنتی
https://jpq.ut.ac.ir/article_68164_fa0f87cac32fedbbde881b53f23ee0e6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/916/article-916-992795.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات