این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
مقایسهی پاسخهای هیجانی در افراد با مشکلات تنظیم هیجانی بالا و پایین در آزمون رورشاخ
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:پژوهشحاضرباهدفمقایسهیمشخصههایهیجانیآزمونرورشاخدرنمونهیغیربالینیکهمشکلاتتنظیمهیجانیبالا و پایین داشتندصورتگرفت. روش: 200 نفرازدانشجویاندانشگاهخوارزمیبهصورتنمونهگیریدردسترسانتخابشدندوبااستفادهازمقیاسمشکلاتتنظیمهیجان 30 نفربراساسنمرهی بالا(15 نفر) و نمره ی پایین(15نفر) درمقیاس دشواری تنظیم هیجانبرای دو گروه انتخاب شدند. یافته ها:بهمنظورمقایسهیدوگروهبهلحاظپاسخهایهیجانی،ازتحلیلواریانسچندمتغییرهاستفادهشد.نتایجحاصلازپژوهشنشاندادکهافراددارایمشکلاتتنظیمهیجانیبالادر مشخصههایرنگخالص،نسبتعاطفی،فرافکنیرنگ،نسبتشکلبهرنگ،نمرهویژهافسردگی،نمرهویژهسبکمقابلهایآزمونرورشاخبه طور معناداری نمرهبالاتریرانسبتبهگروهبامشکلاتهیجانیپایینکسبکردند. نتیجهگیری:آزمونرورشاخدرتمایزافرادطیفمشکلاتتنظیمهیجانیمیتواندبه عنوانیکابزارمرجعدرتعیین شاخصههایتغییراتخلقیوحالاتهیجانی افرادمورداستفادهقرارگیرد. تعمیم این نتایج باید با احتیاط صورت گیرد ونیازمندپژوهشهایبیشترمیباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون رورشاخ، تنظیم هیجانی، پاسخ هایهیجانی،
عنوان انگلیسی
Comparison of the Emotional Responses to Rorschach Test Among Individual with High and Low Emotion Regulation Difficulties
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:The aim of this study was to compare the emotional characteristics of Rorschach test among studentswith high and lowemotion regulation problems. Method:Applying available sampling method a total sample of 200 students ofKharazmi University were selected and a sample of 30 participantswere chosen among them for two groups of the study basedon their high (n: 15) and low (n: 15) scores inDifficulties in Emotion Regulation Scale. Results:A MANOV analysis performed for comparison emotional responses of two groups. Results were shownsignificantlyhigher scoresfor: pure C, affective ratio (Afr), color projection (CP), ratio figure then color (Fc: Cf + c), depression index (DEPI) and coping deficit index (CDI) forgroupof high emotion regulation difficulties rather thangroup of low emotion regulation difficulties. Conclusion:The Rorschach test could be a useful reference tool to distinguish features of mood changes and emotional states of individual with range of emotion regulation problems. Generalization ofthis results should cautiouslybemade and needs further research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Rorschach test, emotion regulation, emotional response
نویسندگان مقاله
نعمت اله سنایی نسب |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
وحید صبری |
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
شهرام محمدخانی |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_3429_111654f362a04bc87fede970a3810250.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-992555.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات