|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۵-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر اجرای برنامه ریزی ترخیص بر رضایت بیماران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: یکی از ابتدایی ترین مسئولیتهای پرستار بعنوان فرد مراقبت کننده، تأمین امر تداوم در مراقبت است. لذا ارتقاء سطح کیفی مراقبتها و افزایش رضایت بیماران بعنوان شاخصهای اثر بخشی کار پرستاران شناخته میشود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اجرای برنامه ریزی ترخیص بر رضایت بیماران طراحی شده است. روش کار: این تحقیق از نوع کارآزمائی بالینی، 120 بیمار در دو گروه مورد و شاهد بصورت قبل و بعد که بر اساس متغیرهای همسان سازی: سن، جنس، طول مدت بستری و نوع بیماری بطور تصادفی انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت سنجی بیماران استفاده گردید. پرستاران گروه مورد پس از طی دوره آموزشی یک ماهه در مورد برنامه ریزی ترخیص بصورت چهره به چهره به بیماران منتخب آموزش داده و نیازهای مراقبتی آنها را برطرف می کردند. سرپرستاران نقش مشاوره و راهنمایی کردن را برعهده داشتند و فعالیتهای مراقبتی و و آموزشی پرستاران را بطور منظم در هر شیفت کاری کنترل میکردند. پس از گذشت سه ماهه از اجرای برنامه ترخیص نمونه گیری بعد از مداخله در گروه مورد انجام شد. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss، بصورت آزمونهای تی مستقل و زوجی، من ویتنی، ویل کاکسون و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که رضایت بیماران از نظر کیفی در هر دو گروه قبل از مداخله تفاوتی نداشته و در حد نسبتاً ناراضی میباشد (000/1=P). در حالیکه بعد از مداخله رضایت بیماران در گروه شاهد تغییری نداشته (000/1=P) ولی در گروه مورد رضایت بیماران در حد کاملاً راضی بود و آزمونهای آماری این تفاوت را معنی دارنشان داد(000/0=P). نتیجه نهایی: برنامه ریزی ترخیص بعنوان یک کار اجرایی هدفمند توانست گامی موثردر بهبود مشکلات بیماران و همچنین رضایت بیماران باشد و سبب تداوم در امر مراقبت شود. اجرای برنامه ریزی ترخیص بعنوان یک کار هدفمند میتواند سبب افزایش رضایت بیماران شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامه ریزی ترخیص ، تئوری هدفگذاری ، رضایت بیماران |
|
عنوان انگلیسی |
The Assessment of Effect Discharge Planning on Patients Satisfaction |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: One of the most primer responsibilities of a nurse as a caretaker, is providing continuous caretaking. So enhancing quality of caretaking and increasing patients satisfaction are known as indexes of producing effect in nurses work. The purpose of this study was to assess of effect discharge planning on patients satisfaction. Materials & Methods: This research is a clinical work evaluating, which 120 patients were arranged in two groups before and after the research. One group case another group control whom were chosen random based on homogenization variables like: age, gender, the term of hospitalization and kind of their disease, and then they were studied. Satisfaction evaluating questionnaire was used. The nurses of subject group after one month training in releasing planning in the way of face to face, they teached the patients and met their caretaking needs. Head nurses had the role of consultants and advisers and they checked the caretaking activities of nurses regularly in each work shift and controlled them. After 3 month, the amount of patients satisfaction after participation in subject group gathered. The data resulted from questionnaire were analysed in form of T-independent and bigeminal tests, Manvitny and Vilcakson and exact Fisher tests and SPSS soft ware was used with the intention of analyzing the data and information. Results: The results showed that the patients satisfaction based on quality in both groups before participation had no difference and had been rather in dissatisfaction level (p=1.000). Whereas after participation, satisfaction in control group showed no difference (p=1.000) but in case group, satisfaction was in proper level and statistical tests showed that the difference is meaningful (p=0.000). Conclusion: Discharge planning as a directed administrative work can be an effective step in removing patients problems and increasing their satisfaction and causes continuity of caretaking. Administering discharge planning as a directed work can increase and enhance the patients satisfaction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
دکتر زهره ونکی | z vanaki ph d
بهزاد حبیبی پور | b habibipour m sc
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1052&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|