|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۱-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان رضایت پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان از آموزش دوره های هفتگانه گواهینامه جهانی کاربری کامپیوتر |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: توسعه فناوری اطلاعات تاثیر بسیار گسترده ای در افزایش بهره وری سازمان و موسسات، بهبود ارایه خدمات به مردم و توسعه ارتباطات بین المللی دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان رضایت پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان از آموزش مهارت های هفتگانه رایانه و کاربرد آن در پرستاری در بیمارستان های شهر تهران در سال 1388 بوده است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بوده و 68 نفر از پرستاران بخش مراقبت های ویژه نوزادان در پنج بیمارستان شهر تهران که دوره ICDL را گذرانده بودند در این پژوهش شرکت کردند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شد. پرسش نامه شامل7 قسمت: اطلاعات دموگرافیک، رضایت از نحوه تدریس مدرس، رضایت از محتوای دوره، زمان آموزش، فضای فیزیکی، ارزشیابی دوره و کاربری این دوره در پرستاری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. نتایج: افراد شرکت کننده در این پژوهش همگی زن بودند و میانگین سنی این افراد32/5 ±9/35 سال و میانگین سابقه کاری 38/5± 2/11سال کار پرستاری بود. 8/86 درصد مدرک تحصیلی کارشناسی و 2/11 در صد دارای مدرک کاردانی و کارشناسی ارشد بودند. 4/82 در صد شرکت کنندگان، پرسنل پرستاری، 7/14 در صد سرپرستار و 9/2 در صد را سوپروایزران بودند. با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها 9/55 درصد از پرستاران رضایت در حد متوسط، 1/22 درصد رضایت زیاد و 6/20 درصد رضایت کم از گذراندن دوره داشتند. نتیجه نهایی: اگرچه رضایت نسبی از گذراندن دوره ICDL در میان پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه نوزادان وجود دارد ولی این میزان می تواند افزایش یابد. لذا ایجاد دوره های آموزشی کامپیوتری با کاربرد بیشتر در پرستاری، می تواند رضایت پرستاران را افزایش دهد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
NICU Nurses Satisfaction about Participate in ICDL Course |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: Development of information technology has a significant effect on improvement Delivered public services and cooperation with international changes and generally better life. International Computer Driving License (ICDL) is performed in 70 countries now and includes: Information technology, windows XP, internet, Microsoft word, Microsoft excel, Microsoft access and Microsoft power point.. Materials & Methods:In this descriptive correlation study, 68 neonatal intensive care unit nurses and neonate ward in Tehran hospitals were participated by random sampling. Participants in this study had passed ICDL courses. A questionnaire with 42 items (was designed by researchers) was used for data collection in this study. The questionnaire including 7 parts. The questionnaire was validated by content method and reliability was measured by Alpha Coronbach (&alpha=0.76) and ordinal Coefficients Alpha (0/80). SPSS l6 version was used for data analysis. Results:All participants were woman. Mean age of women was 35.9. Mean age of job was 11.2 years. 86.8% had license degree and 11.2% had master degree and diploma. 82.4% were nurses and 14.7% was head nurse and 2.9% supervisor. 55.9% had mean satisfaction, 22.1% was very satisfied and 20.6% had low level of satisfaction from passing ICDL courses. Conclusion: In general, improving the content of ICDL courses in regard to nursing can be effective in increasing nurses' satisfaction |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ICDL / Nurses Satisfaction / NICU |
|
نویسندگان مقاله |
دکتر فریده یغمایی | f yaghmaei ph d
ریحانه ابوالقاسم تبار | r abolghasem tabar m sc
مریم ورزش نژاد | n varzeshnejad m sc
شراره نجفی پور | sharareh najafi pour
فرزانه شجاعی | farzaneh shojaei
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1078&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|