|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۵-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش بالینی موثر نیازمند استفاده از روشهایی است که توانایی ایجاد دانش و مهارت لازم را در دانشجویان داشته باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بالینی به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری میباشد. روش کار: یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد با شرکت 38 دانشجوی پرستاری اجرا گردید. دانشجویان با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (19 نفر) و کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون دانشجویان گروه کنترل با روش معمولی و گروه آزمون با روش تدریس کاوشگری، به مدت 10 روز تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان کارآموزی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پنج چک لیست بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمونهای تی مستقل و تی زوجی استفاده گردید. یافته ها: آموزش بالینی با دو روش معمولی و کاوشگری در ارتقای مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری بطور کلی موثر است (001/0P<). در مقایسه مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل با گروه آزمون در حیطههای بررسی بیمار(P=0.004)، تشخیص پرستاری (001/0P<)، اهداف و برنامه ریزی (001/0P<)، اجرای مراقبت پرستاری (001/0P<)، ارزشیابی (001/0P<) و کل فرآیند پرستاری (001/0P<) اختلاف معنی داری وجود داشت. نتیجه نهایی: آموزش بالینی به شیوه کاوشگری در مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری توسط دانشجویان پرستاری نسبت به روش معمولی موثرتر است. بنابراین، پیشنهاد می شود که از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Inquiry-Based Clinical Instruction of Nursing Students on Applying Nursing Process Skill |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Effective clinical teaching requires to efficient educational methods which can develop appropriate knowledge and skill in students. This study aimed to assess the effect of inquiry-based clinical instruction on applying nursing process skillstudents. Methods: A quasi-experimental study was conducted using before after design by Participation 38 nursing students. The students were divided in two experimental (N=19) and control groups (N=19) randomly.After taking pre-test about applying nursing process skill by 5 checklists, control group received regular education and experimental group educated by using inquiry-based clinical instructionfor 10 days. Then the post-test was performed. The data was analyzed by using independent sample T-test and paired samples T tests. Results: Both methods of clinical education were effective in the promotion of Nursing process skill of students (P< 0.001). Comparing results in the control and experiment groups in applying nursing process skill showed differentes in assessment (P=0.004), nursing diagnosis (P< 0.001), planning (P< 0.001), implementation (P< 0.001), evaluation (P< 0.001) and whole nursing process (P< 0.001). Conclusion: Inquiry-based method in clinical instruction was more effective on applying nursing process skill of nursing students rather than the routine method of clinical education. Therefore, it is recommended to use this method in clinical education of nursing students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
دکتر خدایار عشوندی | kh oshvandi ph d
سجاد پوریوسف | s pouryousef m sc
دکتر علی بیکمرادی | a bikmoradi ph d
دکتر محمدرضا یوسف زاده | mohammad mohammad reza yousef zadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1125&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|