مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی مراحل تغییر در ارتقای رفتار خودآزمایی پستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرطان پستان یکی ازبیماری های مزمن غیرواگیر زنان است که موجب به خطر انداختن سلامت آنان می گردد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی برالگوی مراحل تغییردر ارتقای رفتار خودآزمایی پستان انجام شد. روش کار: این مطالعه به صورت نیمه تجربی طی دو مرحله انجام شد. ابتدا برای تعیین قدرت پیش بینی کنندگی الگوی مراحل تغییر،پرسشنامه بین410 نفر از داوطلبان که به صورت طبقه ای از5 مرکز بهداشت انتخاب شده بودند توزیع گردید. سپس یک مرکز بهداشت شهرستان به تصادف انتخاب و39 نفر از دو مرکز بهداشتی درمانی تابعه آن بعنوان گروه آزمون و کنترل در نظر گرفته شد. برنامه آموزشی جهت گروه آزمون طی 4 جلسه اجرا گردید و در گروه کنترل، مداخله ای انجام نشد. 2 ماه بعد، مجدداً پرسشنامه مذکور توسط افراد هر دو گروه، تکمیل و نتایج بدست آمده مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss16 و آزمونهای آماری تی زوجی، ویلکاکسون، من ویتنی و کندال تجزیه و تحلیل شد . یافته ها: میانگین نمره سن واحدهای پژوهش6/7 ± 3/33 بود. آزمون t زوجی نشان داد نمره آگاهی بعد نسبت به قبل از آموزش درگروه آزمون افزایش یافته بود (001/0> p و 9/6 t= )، همچنین آزمون کندال نشان داد که افراد در گروه آزمون زمان انجام مداخله از پیشرفت مثبت و معناداری درمراحل تغییر برخوردار بودند( 001/0= P ) . نتیجه نهایی: نتایج مطالعه اثربخشی این برنامه آموزشی را درارتقای رفتار خودآزمایی پستان تأیید می کند، لذا برای بهبود سلامت زنان می توان از این الگو به عنوان چارچوبی در طراحی برنامه های آموزشی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش خودآزمایی پستان ، الگوی مراحل تغییر ، داوطلبان سلامت

عنوان انگلیسی Effects of training program-based on Stage of change Model to promote Breast self-examination behavior
چکیده انگلیسی مقاله Background: Breast cancer is one of non-communicable chronic diseases in women's that threaten the health of them . Then, this study aimed to determine the effectiveness of educational programs based on Stage of change Model to promote Breast self-examination behavior in those volunteers in Mashhad Iran, 2012. Methods: This Quasi experimental study was conducted on Two stages. The first to determine the predictive power of the model changesthe questionnaire was distributed among 410 volunteers by stratified into five city health centers. Then, a city health center were randomly selected and 39 of its affiliated health centers were considered as experimental and control groups. Educational programs performed for groups over four sessions. While the control group did not receive intervention.Then the questionnaire distributed among the subjects 2 months later. The data was collect and the results were compared. Data were analyzed using SPSS /16 software by statistical t-test, Paired t-test, Man- Whitney , Kendall test. Result : The means’s of age was 33 . 3±7 . 6. The Paired t -test results indicate that knowledge scores increased after the training in intervention group 's training (P< 0.001,t=6.9) But this difference was not observed in the control group (P=0.64). Kendall test results indicate the intervention group during the intervention period were positive significant progress in stage of change (p=0.001). Conclusion: According to the results, this study had shown the effectiveness of structure of stage of change to training Breast self-examination, it seems to improve women's health this model can be used as a framework for designing educational programs .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه پورحاجی | fahimeh pourhaji


محمد واحدیان شاهرودی | mahbobeh vahedian shahroodi


حبیب الله اسماعیلی | habib... esmaily


فهیمه پورحاجی | fahimeh pourhaji


جواد هارونی | javad harooni



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1147&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات