مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۵-۲۳

عنوان فارسی ارتباط خودکارآمدی، تفکر انتقادی، سبک های تفکر و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پیشرفت تحصیلی متاثر از متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها می توان به خودکارآمدی، تفکر انتقادی، سبک های تفکر و هوش هیجانی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط خودکارآمدی، تفکر انتقادی، سبک های تفکر و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا بود. در کل 140 دانشجو (96 دختر و 44 پسر) رشته پرستاری به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شرر، تفکر انتقادی ریکتس، سبک های تفکر استرنبرگ و هوش هیجانی بار-آن و همکاران را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم افزار SPSS/19 تحلیل شدند. یافته ها: خودکارآمدی (46/0 r= )، تفکر انتقادی (17/0 r= )، تفکر اجرایی (37/0 r= ) و هوش هیجانی (21/0 r= ) با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشتند (05/0 p< ). در یک مدل پیش بین صرفا خودکارآمدی، تفکر اجرایی و هوش هیجانی توانستند حدود 39 درصد از پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کنند. خودکارآمدی پیش بین بهتری از سایر متغیرها برای پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه نهایی: بنابراین خودکارآمدی، تفکر اجرایی، هوش هیجانی و تفکر انتقادی به ترتیب با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وضعیت آموزشی ،تفکر / کارآمدی ، هوش هیجانی

عنوان انگلیسی Relationship between academic achievement and self-efficacy, critical thinking, thinking styles and emotional intelligence in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Academic achievement is influenced by several parameters, such as self-efficacy, critical thinking, thinking styles and emotional intelligence. The present study was conducted to examine the relationship between academic achievement and self-efficacy, critical thinking, thinking styles and emotional intelligence in nursing students. Methods: The present descriptive, cross-sectional study was conducted on a statistical population consisting of all the nursing students of the Islamic Azad University of Varamin-Pishva Branch. A total of 140 nursing students (96 female and 44 male) were selected through stratified random sampling. All the study subjects completed Sherer's general self-efficacy scale, Ricketts' critical thinking disposition questionnaire, Sternberg's thinking styles inventory and the Bar-On emotional intelligence questionnaire. Data were analyzed in SPSS/19 using the Pearson correlation coefficient and the stepwise regression. Result: The present study revealed a significant positive relationship (P< 0.05) between academic achievement and self-efficacy (r=0.46), critical thinking (r=0.17), executive thinking (r=0.37) and emotional intelligence (r=0.21). In a predictor model studying self-efficacy, executive thinking and emotional intelligence, the researchers were able to predict about 39% of academic achievement. Self-efficacy was a better predictor of academic achievement than the other parameters. Conclusion: Self-efficacy, executive thinking, emotional intelligence and critical thinking therefore had a positive relationship with academic achievement, in respective order of importance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جمال عاشوری | jamal ashoori



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-191-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات