مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۷۲-۷۹

عنوان فارسی بررسی تاثیرآموزش مادران باردار مبتلا به پره اکلامپسی بر سلامت نوزاد آنها: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پره‌اکلامپسی با مرگ و میر بالایی همراه است.گرچه ماهیت ناشناخته آن پیش بینی و پیشگیری بیماری را با مشکل مواجه ساخته، اما با آموزش خودمراقبتی می‌توان از بروز برخی مشکلات و عوارض جنینی جلوگیری نمود. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش خود مراقبتی مادران باردار مبتلا به پره اکلامپسی بر سلامت نوزاد آنها صورت گرفته است. روش کار: در این کار آزمائی بالینی 60 بیمار مبتلا به پره‌اکلامپسی بطور تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. چهار جلسه آموزشی برای گروه مداخله انجام شد و تا پایان بارداری تحت پیگیری قرار گرفتند، گروه کنترل مراقبت‌های روتین بخش را دریافت نمودند. فرم‌های جمع آوری داده‌ها به صورت قبل و بعد در هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS/16 و آزمون‌های آماری t مستقل، من ویتنی، کای اسکوئر و تی زوجی) تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: اختلاف نمره آپگار نوزاد در دقیقه اول با میانگین و انحراف معیار 8/0 ± 3/8 در گروه کنترل و 5/1 ± 6/8 در گروه آزمون (05/0P>) و اختلاف وزن نوزادان با میانگین و انحراف معیار 650 ± 5/2773 گرم در گروه کنترل و 6/625 ± 9/2973 گرم در گروه آزمون معنادار نبود (2/0 P =). اما اختلاف نمره آپگار نوزاد در دقیقه پنجم بین دو گروه کنترل و آزمون معنادار بوده است (03/0P =). نتیجه نهایی: آموزش مادران باردار مبتلا به پره اکلامپسی به عنوان یک مداخله پرستاری در جهت ارتقاء سلامت نوزاد آنان و افزایش نمره آپگار نوزاد پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پره‌اکلامپسی ، مداخله آموزشی ،نوزاد

عنوان انگلیسی The Effect of Educative Intervention on Preeclamptic Women on their Newborn's Health: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background: Preeclampsia is a dangerous condition in pregnancy is associated with high mortality. Although the unknown nature of the disease is difficult to predict and prevent disease. However, the incidence of some problems with self-care education and maternal and fetal complications can be prevented. This study aimed to determine the effect of Educative Intervention on Preeclamptic Women on their Newborn's. Methods: In a randomized controlled clinical trial, 60 patients with preeclampsia who were randomly allocated into the experimental group (n = 30) and control group (n = 30). Four sessions were conducted for the intervention group was followed up until the end of pregnancy. The control group received routine care. Forms and self- care skills checklist were completed in both groups before and after intervention. Data were analyzed using t-test, chi-square test, Mann-Whitney tests with a 95% confidence level in the SPSS/16. Result: The difference between the mean and standard deviation in the first minute Apgar score of 8.6 ± 1.5 and 8.3 ± 0.8 in the experimental group and control group was not significant, respectively (P> 0.05). But the difference between Apgar score at fifth minutes, in two groups was significant (P= 0.03). The difference between the mean and standard deviation weight in control group (2773.5±650 gm.) and experimental group (2973.9±625.6 gm.) was not significant (P =0.2). Conclusion: Use care programs to increase their ability to care for patients with preeclampsia and fetal health in order to increase the Apgar score as a nursing intervention is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educative Intervention, Newborn , Preeclampsia

نویسندگان مقاله فاطمه شبیری | fatemeh shobeiri


فریبا دوستی | fariba dosti


خدایار عشوندی | khodayar oshvandi


علیرضا سلطانیان | alireza sultanian


صغری ربیعی | sogra rabie



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-65-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات