این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 19 مهر 1404
پژوهش های مدیریت در ایران
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۲۰۵-۲۲۵
عنوان فارسی
بررسی تأثیر موانع نوآوری بر الگوی نوآوری در شرکتهای حوزه انرژیهای تجدیدپذیر
چکیده فارسی مقاله
نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابتپذیری کشورها و بنگاهها شناخته میشود و بنگاههای نوآور پیشزمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب میشوند، اما بنگاهها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالشها و موانعی مواجه هستند که دستهبندیهای مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع و سپس بررسی نحوه تأثیر آنها بر انواع مختلف نوآوری در شرکتهای حوزه انرژیهای تجدیدپذیر است. در این راستا موانع نوآوری در قالب دو دسته موانع داخلی و خارجی شناسایی و تشریع شدهاند. نوآوری به چهار دسته نوآوریهای محصولی، فرایندی، سازمانی و بازاریابی تقسیم شده است. جامعه مورد بررسی پژوهش حاضر شرکتهای فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر در ایران است که در این بین 154 شرکت فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. به منظور دستیابی به این اهداف، ابتدا مدل پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی و فن تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش شش عامل را موانع داخلی و شش عامل را موانع خارجی مورد تأیید قرار میدهد. از بین این عوامل عدم شناخت مناسب بازار مهمترین مانع داخلی و کمبود منابع بیرونی برای تأمین مالی فعالیتهای نوآورانه به ترتیب بیشترین تأثیر را در ایجاد هر یک از موانع داخلی و خارجی دارند، همچنین نتایج فرضیه تحقیق نشاندهنده تأثیر این دو دسته از موانع بر تمامی انواع نوآوری در شرکتهای حوزه انرژی تجدیدپذیر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نوآوری،موانع نوآوری،عملکرد نوآورانه،انرژی نجدیدپذیر،
عنوان انگلیسی
Investigating Innovation Barriers Effects on Innovation Pattern in Renewable Energy Firms
چکیده انگلیسی مقاله
Innovation is recognized as a key factor in nations and firms competition and innovative firms are one of the perquisites for a dynamic and competitive economy. But firms face challenges and obstacles in path of innovation which different categories of these obstacles are presented. The purpose of this paper is studing innovation barrieers and determining the effects of them on different types of innovation in renewable energy firms. In this regard, innovation obstacles are identified and examined in terms of two categories of internal and external obstacles. Innovations are also divided into four categories of product, process, organizational and marketing. The research has been carried out among 154 renewable energy companies. In order to achieve these goals, at first, the research model was analyzed using factor analysis and path analysis technique and after assessing the fitting of structural models, the research hypotheses test was performed. The research results confirm six factors as internal barriers and six factors as external barriers. Among these factors, the lack of proper market identification and the lack of external resources to finance innovative activities have the greatest effect on the creation of each of the internal and external barriers respectively. Also, eight research hypotheses have all been accepted, indicating the impact of these two categories of barriers on all types of innovation in renewable companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد اسماعیل زاده | mohammad Esmailzadeh
Ph.D. Student, Faculty of Progress Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
سیامک نوری | Siamak Noori
Associate Professor, Faculty of System Management and Efficiency, University of Science and Technology, Tehran, Iran
دانشیار، گروه مدیریت سیستم و بهره وری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
علیرضا علی احمدی | Alireza Aliahmadi
Professor, Faculty of Management and Business Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran
استاد، گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
حمیدرضا نور علیزاده | Hamidreza Nouralizadeh
Assistant Professor, Faculty of Progress Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran
استادیار، گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-19-24286-1&slc_lang=fa&sid=19
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1421/article-1421-882897.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات