این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت در ایران، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۲۶

عنوان فارسی واکاوی نقش سیاست‌گذاری داده باز بر بهینه‌یابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله بنابر نظر اندیشمندان و صاحبان‌نظر آموزش عالی ایران بخش قابل توجهی از مسائل و معضلات این نظام به ناکارآمدی تصمیم‌ها و سیاست‌های این بخش و مبتنی نبودن آن بر شواهد علمی و تجربی بازمی‌‌گردد. سیاست‌گذاری داده باز به عنوان مفهومی جدید که استفاده از مشارکت عمومی و ظرفیت‌های توانمند در عرصه سیاست‌گذاری عمومی را مد نظر قرار می‌دهد، می‌تواند در زمینه پشتوانه‌سازی علمی و عقلایی در راستای بهینه‌یابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر با رویکردی آمیخته، ابتدا سعی در شناسایی الزامات سیاست‌گذاری داده باز در نظام آموزش عالی ایران با رویکردی کیفی و سپس واکاوی نقش این مهم با استفاده از آزمون رگرسیون، در بهینه‌یابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران داشت. در بخش کیفی مصاحبه با 9 نفر از خبرگان سیاست‌گذاری آموزش عالی ایران مد نظر قرار گرفت. در بخش کمی نیز جامعه پژوهش 360 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران 186 نفر آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از اجرای رگرسیون نشان داد که الزامات فرهنگی- اجتماعی 304/0، الزامات مدیریتی، 273/0، الزامات سیاسی- حقوقی، 197/0 و الزامات فنی– تکنولوژیکی 152/0، از واریانس متغیر بهینه‌یابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران را تبیین نمودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Probing Open Data Policy Making Role in Policy Optimization in Iran's Higher Education System
چکیده انگلیسی مقاله According to scholars of higher education in Iran, a considerable part of Iran's higher education system problems is because of ineffectiveness of decisions and policies of this sector and its non-reliance on scientific and empirical evidence. Open data policy making, as a new concept which considers using public participation in public policy making, can provide scientific and rational backing for policy optimization in Iran's higher education system. Therefore, this mixed approach study attempts to identify requirements of open data policy making in Iran's higher education system with a qualitative approach. At the next step, it applies regression test to analyze role of identified requirements in policy optimization. Results of regression analysis showed that socio-cultural requirements, managerial requirements, political-legal requirements and technical-technological requirements respectively could explain 0.304, 0.273, 0.197 & 0.152 of dependent variable variance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفر امیری فرح آبادی | jafar amiri farah abadi
PhD, Faculty of Education and Psychology, Sahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

سعید سلیمانی | saeed soleymani
PhD, Faculty of Education and Psychology, Sahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

محمود ابوالقاسمی | Mahmoud Abolghasemi
Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, Sahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-19-24234-1&slc_lang=fa&sid=19
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات