مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۷۷-۲۰۶

عنوان فارسی طراحی مدل ساختاری تفسیری نظام انگیزش هیات علمی دانشگاهها براساس تکنیک فازی
چکیده فارسی مقاله بسیاری تلاشها و فعالیت های انسانی در حوزه های مختلف سازمانی با انگیزه ارتباط پیدا می کند. چنانچه اعضای هیات علمی با انگیزه به فعالیت مشغول شوند اثربخشی عملکرد آنها دو چندان می شود بنابراین نیاز است مدلهایی برای انگیزش این قشر موثر در کشور مورد تحلیل و طراحی قرار گیرد که اجرای طرح های انگیزشی را نظام یافته تسهیل کند.هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری تفسیری نظام انگیزش اعضای هیات علمی دانشگاه براساس تکنیک فازی است.رویکرد این تحقیق پیمایشی و از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی است. همچنین این تحقیق از نظر نوع جمع آوری اطلاعات، توصیفی تحلیلی است. اجرای پژوهش به صورت قیاسی- استقرایی صورت پذیرفته است. از نظر رویکرد، پژوهش ترکیبی است، استراتژی پژوهش کمی سپس کیفی است. در پژوهش حاضر به دلیل پیچیدگی ماتریس طرح شده نمونه هایی نظری شامل 14 نفر از صاحب نظران و خبرگان هیات علمی انتخاب شدند. براساس یافته های پژوهش در فضای فازی و تغییرات نوآورانه در تکنیک، راهبردهای عدم تمرکز و زمان کاری شناور بیشتر از سایر راهبردهای انگیزش دارای امتیاز بودند. نتایج به دست آمده با نظریه های متاخر مدیریت و سازمان مطابقت دارد و مهمترین علت این اولویت را می توان در بلوغ سازمانی اعضای هیات علمی دانست که سازمانها با آن روبرو هستند. نتایج پژوهش دربرگیرندۀ مدل یکپارچه ساختاری تفسیری ISM در پنج سطح با توجه به روابط یکطرفه یا دوطرفه است و با مدلهای کلاسیک انگیزش مانند مازلو و الدرفر در تناقض است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Design the Interpretative Structural Model of the Motivation System of Faculty Universities Based on Fuzzy Technique
چکیده انگلیسی مقاله Many human efforts and activities in various organizational areas relates to motivation. If faculty members are motivated to work effectively, their effectiveness becomes twofold. So it needs Models for motivating this group effective in the country will be analyzed Which facilitates the implementation of systematic incentive schemes. The purpose of this research is to design the interpretive structural model of faculty members' motivation system based on fuzzy technique. The approach of this research is survey and, in terms of purpose, an exploratory research. Also, this research is descriptive-analytical in terms of data collection type. The implementation of the research is done in a comparative-inductive way. In terms of approach, research is a combined , The research strategy is quantitatively then qualitative. in the present study, Because to the complexity of the matrix, a sample of 14 experts and faculty experts were selected. Based on research findings in fuzzy space and innovative changes in the technique, decentralization strategies and floating working times were more than the other motivational strategies were rated. The results are Matches with the latest theory of management and organization, and the main reason for this this priority can be seen in the organizational maturity of faculty members that faces the organizations. The research results include the ISM Interpretative Structural Integrated Model in five levels with respect to one-way or two-way relationships and contradicts with the classic motivational models such as Maslow and Al-Dharfer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدعلی خائف الهی |
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس

روح الله حسینی |
روح الله حسینی * نویسنده مسؤول: هیات علمی(مربی: دکترای تخصصی)، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران r.hosseini59@gmail.com


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_32520_d8c6488aef88c3d2da15b4bb72172e8a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-882208.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات