نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۷۱-۹۶

عنوان فارسی تحلیل کارکرد اقتصادی سینما در عصر مشروطۀ ایران (۱۲۸۵ - ۱۳۰۵ ش/ ۱۹۰۶ - ۱۹۲۶ م)
چکیده فارسی مقاله در دورانی که از آن به عنوان عصر مشروطه یاد می‌کنیم، 1285 ش/ 1906 م تا 1305 ش/ 1926 م، شاهد تأسیسسینما و نمایش فیلم در تهران و برخی ایالات و ولایات ایران هستیم. در این عصر، هنر نوین سینما در زمینه‌هایسیاسی، اجتماعی و اقتصادی وارد شد که کارکردهای متنوعی نیز داشتند. با توجه به اهمیت گفتمان هنرهای نویندر شناخت تغییر و تحولات دورۀ قاجار و تاریخ هنر ایران، واکاوی ابعاد مختلف کارکردی آن نیز مهم بوده ونگاه به تاریخ اقتصادی سینما در ایران از اهداف این پژوهش می‌باشد که داده‌های جمع‌آوری‌شدۀ آن، با روشیتوصیفی و تحلیلی به نگارش آمده است. اینکه سینما به چه میزان در عصر مشروطه بر پایه‌های اقتصادی بازارقرار گرفت؟ و به چه کارکرد اقتصادی رسید؟ ازجمله سؤالات مطرح در این مقاله است. یافته‌های این تحقیقنشان می‌دهد که انگیزه‌های اقتصادی در جهت درآمدزایی از سوی تجار و بازرگانان، سینماداران، دولت به جهتاخذ حق گمرکی و مالیات، جراید و چاپخانه‌ها برای اعلان‌های مداوم سینمایی و کمپانی و شرکت‌های تولید وتوزیع‌کننده فیلم در جهت کسب سود، سبب پیوندی است که در آغاز تأسیس و اشاعۀ سینما به جامعۀ ایران، مؤثربوده است. اما از ابتدا تا پایان این عصر که با تاج‌گذاری رضاخان و افول قدرت مجلس، 1305 ش/ 1926 م، درایران روبه‌رو هستیم، ایران بازار مصرف فیلم دیگر کشور‌ها بود. آوردن فیلم‌های سریالی، نمایش فیلم برای امورخیریه و عام‌المنفعه، کرایه و خریدوفروش فیلم و دستگاه سینماتوگراف برای نمایش خانگی و تأسیس سینما درهتل و قهوه‌خانه‌ها از دیگر جنبه‌های اقتصادی سینمای این دوره محسوب می‌شود، که درمجموع به کارآفرینیسینما در جامعه منجر شد. قیمت بلیت صندلی‌های تک‌نفرۀ این دورۀ بیست ساله از 1 تا 8 قِران و قیمت قسمتلژ، 4 تا 30 قِران در تصاعد بوده است. درمجموع کارکرد متنوع اقتصادی سینما و شکل‌گیری سریع چرخۀ مالیاین هنر نوین در عصر مشروطه، توجه به وجوه اقتصادی این هنر را برای بررسی همه جانبۀ آن می‌طلبد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنر، سینما، قاجاریه، عصر مشروطه، کارکرد، اقتصادی،

عنوان انگلیسی Analysis of the Economic Function of Cinema in the Iran’s Constitutional Era (1906-1926 AD)
چکیده انگلیسی مقاله At a time when it is remembered as the era of Mashrooteh, 1285 solar Hijri calendar/ 1906 AD until 1305 solar Hijricalendar/ 1926, we observe the establishment of cinema and showing film in Tehran and some states and provincesof Iran. During this period, new art of cinema entered in political, social and economic contexts which had differentapplications. Due to the importance of the discourse of modern arts in recognition of the changes of Qajar era andIranian art history, exploration of its different functional aspects is important and looking at the economic history ofcinema in Iran is of the purposes of this study and its collected data have been written in descriptive and analyticalmethod. Some of the questions introduced in this article are as follow: how much the cinema was on the basis offoundations of a market economy in the era of Mashrooteh? And was reached to what economic function? Thefindings show that economic motivations for making money from merchants and businessmen, cinemas' owners,and government for obtaining customs duty and taxes was led to create link between newspapers and printing housesfor persistent cinematic notifications and companies and the manufacturers and distributors of film for making aprofit that has been effective in entering, establishing and spreading cinema to the society of the Iran. But from thebeginning to the end of this era which coincided with the coronation of Reza Khan and the decline of the power ofparliament in 1305 solar calendar/ 1926 AD in Iran, Iran was a market for consuming movies of other countries.Bringing serial films, screening movie for charity and public works, renting and buying and selling movie andcinematographer device for home show and establishing cinema in hotels and coffeehouses are considered as theother economic aspects of cinema of this period that totally were led to cinema entrepreneurship in society. Theprice for one single-seat in this 20-year old era was between 1 to 8 Gheran and for the VIP (Loge settlers) it had anincreasing price of about 4 to 30 Gheran. Totally, various economic performance of cinema and the rapid formationof the financial cycle of this new art in the era of Mashrooteh, force us to pay attention to the economic aspects of theart for a comprehensive investigation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید موکدی |
ارشد تاریخ ایران دورۀ اسلامی، دانشگاه اصفهان، ایران.

مرتضی دهقان‌نژاد |
استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_574_c1c319a2456c4ef372f7429803646ff1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-862276.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات