نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۲۱-۳۶

عنوان فارسی بررسی هویت شخصیت‌های نمایشنامۀ نفرین طبقۀ گرسنه اثر «سم شپرد» بر اساس نظریات «ژاک لکان»
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، نمایشنامۀ نفرین طبقۀ گرسنه اثر «سم شپرد» مورد تحلیل و هویت شخصیت‌های اصلی موردبررسی قرار می‌گیرد. شخصیت‌پردازی یکی از مشخصه‌های کلیدی در ادبیات نمایشی است که در این نمایشنامۀشخصیت‌محور اهمیت بیشتری می‌یابد. برای یافتن علت عملکرد شخصیت‌ها، تحلیل هویت آن‌ها از طریقروانکاوی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید و برای این منظور، نظریه‌های «ژاک لکان» سنگ محک مناسبی می‌باشند."لکان"  "هویت"  را ازهم گسیخته و شکل‌گیری آن را در اثر درهم‌تنیدگی سه امر "خیالی" ،"نمادین" و "واقع" می‌داند.این "هویت" همواره دارای "فقدانی" غیر‌قابل جبران است. شخصیت‌ها از "خشونت" موروثی در وجودشان رنجمی‌برند و به همان میزان، درگیر "خودشیفتگی" هستند. نفرین طبقۀ گرسنه زندگی خانواده‌ای آمریکایی‌ست کهاعضای آن براساس هویتی اکتسابی از خانواده و جامعه، در کنش و بر هم کنش با یکدیگر، باعث فروپاشی بنیانخانواده می‌شوند. آن‌ها برای ازبین بردن «فقدان » وجودی‌شان تلاش می‌کنند؛ از خشونتی که به ارث برده‌اند، بهعنوان سلاحی برای ارضای خواسته‌های خود استفاده می‌کنند؛ در مواجهه با حقیقت زندگی، از درک و قبول آنعاجز بوده و دچار «روان‌ضربه » می‌شوند؛ برای فرار از خود، یا قصد ترک وطن می‌کنند، یا خود را با "دیگری""همانند" می‌سازند، و یا به آغوش مرگ پناه می‌برند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سم شپرد، ژاک لکان، هویت، فقدان،

عنوان انگلیسی The Analysis of Identity in Sam Shepard’s Curse of the Starving Class Based on Jacques Lacan’s Theory
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, Curse of the Starving Class, a play by Sam Shepard, has been studied and the identities of thecharacters have been analyzed based on Jacques Lacan's theory.Sam Shepard, a contemporary American playwright, has had a close look at the characters and the question oftheir identity, mood of actions, and psychic problems have always been a griping subject for Shepard to deal with.For this purpose, Shepard has used dialogues as a firm ground to rely on and beside them, he has got help fromthe actions that the characters perform. On the other hand, Lacan has built his theories on the basis of languageand he believes that the psychoanalysis of human beings lies in the analysis of the language they use. Therefore,the psychoanalysis of the dramatic character is analyzing the dialogues. In order to realize how the human psycheworks, Lacan has formulated three Orders. These three orders (Imaginary, Symbolic, and Real) get effects fromand in return, affect each other. These effects are the ways that the Identity is shaped. Lacan considers Identity as anon-coherent being which for its so-called unity, depends on different factors. In this project, the goal is to derivethe characteristics of each of the Orders in the dramatic characters and to show how they work in order to form theIdentity. Some of the characteristics looked for in the dialogues are: Lack, Desire, other/Other, Jouissance, drive,Identification, Aggression, Narcissism, the Mirror Stage, Trauma, and Hysteria. In Curse of the Starving Class, acontinuous lack surrounds Identity and it can never be freed. The family members hold these lacks and as they havebeen tired of the sufferings, they want to change their lives. The characters are filled with the aggression that theyhave inherited from the previous generations and in return, they make the others suffer from this violence as well.Not being able to achieve to a real wholeness, they misjudge their beings as a unique and united one and rejectany oppositions to this manner. In the effect of this aggression, they become obsessed with themselves and dealwith their narcissism. The play shows the life of an American family that its members, based on the identities theyhave gained from the society and each other, in their actions and reactions, ruin the family ::union::. They have beentrying really hard to solve their intrinsic lacks and in effect, use their inherited violence as a weapon to satisfy theirdesires. They are not complete. Therefore, not being able to help the other members, they separate their lives. Theysee their proper happiness in different things and try to achieve that. However, when they come across the reality oflife, they cannot accept it and suffer from Trauma. As they want to escape from themselves, some intend to escapefrom their country and develop another "dream land"; some identify with others, and one lays hysterically in thehands of death.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sam Shepard, Jacques Lacan, Identity, Lack

نویسندگان مقاله شیرین بزرگمهر |
دانشیار عضو هیئت علمی دانشکدۀ سینما و تئاتر ، دانشگاه هنر تهران

سحر مشگین قلم |
دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران


نشانی اینترنتی http://dam.journal.art.ac.ir/article_571_2b7e53ac2781559e355a13979921ea18.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-862273.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات