|
مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۷، شماره ۱۵، صفحات ۱۰۷-۱۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بینالمللی اسلامی: مطالعهای کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بینالمللی اسلامی انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی بوده و ده خبره دانشگاهی به صورت هدفمند و شبکهای انتخاب و از طریق مصاحبههای عمیق، کدها، مفاهیم و مقولههای دانشگاه بینالمللی اسلامی با روش تحلیل تم شناسایی شدند. یافتهها: نتایج نشاندهندۀ آن بود که بر اساس میزان تشابه مفهومی کدها، 66 کد استخراج و با توجه به وجه اشتراک آنها در قالب 12 مفهوم و دو مقولۀ اصلی دستهبندی شدند و در نهایت با بهرهگیری از نتایج گامهای گذشته، چارچوب مفهومی دانشگاه بینالمللی اسلامی مبتنی بر زیستبوم ایران طراحی شد. نتیجهگیری: چارچوب مفهومی دانشگاه بینالمللی اسلامی مشتمل بر دو مقولۀ محوری است: 1) مقولۀ بروندانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که در کنترل رؤسا و مدیران دانشگاهی نیستند و خارج از محیط دانشگاهی بر بینالمللیسازی فشار وارد میکنند. 2) مقولۀ دروندانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که جزیی از کارکردهای ذاتی دانشگاه است و مدیران دانشگاهی بر آنها کنترل دارند و میتوانند با تقویت، بهبود و نظارت بر آنها دانشگاه را به سمت بینالمللیسازی سوق دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش عالی، بینالمللیسازی، دانشگاه اسلامی، پژوهش کیفی، |
|
عنوان انگلیسی |
Designing the Conceptual Framework of the Islamic International University: A Qualitative Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives:The purpose of this study is to design a conceptual framework of the Islamic International University. Method: The research method was qualitative and ten academic experts were selected in a purposeful and network manner and identified through deep interviews, codes, concepts, and categories of the Islamic International University through the theme analysis method. Results: The results indicated that 66 codes were extracted based on the conceptual similarity of the code and classified according to their distribution in the form of 12 concepts and 2 main categories and finally, by using the results of past steps, the conceptual framework of the International Islamic University was designed based on Iran's ecosystem. Conclusion: The conceptual framework of the Islamic International University consists of two main categories: (1) Out-of-university category: refers to mechanisms that are not under the control of university bosses and administrators, and exert pressure on internationalization outside the academic environment. 2) In- university category: refers to mechanisms that are a part of the inherent functions of the university and are under the control of university administrators and can lead the university to internationalization by strengthening, improving and monitoring them. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حامد زمانی منش | دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی؛ دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران؛ لویزان، خیابان شهید شعبانلو، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی / نمابر: 02122970033 / Email: hzm64@yahoo.com
علیرضا عصاره | دکتری برنامهریزی درسی؛ دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
غلامعلی احمدی | . دکتری برنامهریزی درسی؛ دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://miu.nahad.ir/article_528_7d03d57d49ce988a2187954bf2d8079d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1077/article-1077-856636.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|