مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۷، شماره ۱۵، صفحات ۱۰۷-۱۲۸

عنوان فارسی طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی‌ اسلامی: مطالعه‌ای کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی‌ اسلامی انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی بوده و ده خبره دانشگاهی به صورت هدفمند و شبکه‌ای انتخاب و از طریق مصاحبه‌های عمیق، کدها، مفاهیم و مقوله‌های دانشگاه بین‌المللی اسلامی با روش تحلیل تم شناسایی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان‌دهندۀ آن بود که بر اساس میزان تشابه مفهومی کدها، 66 کد استخراج و با توجه به وجه اشتراک آنها در قالب 12 مفهوم و دو مقولۀ اصلی دسته‌بندی شدند و در نهایت با بهره‌گیری از نتایج گامهای گذشته، چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مبتنی بر زیست‌بوم ایران طراحی شد. نتیجه‌گیری: چارچوب مفهومی دانشگاه بین‌المللی‌ اسلامی مشتمل بر دو مقولۀ محوری است: 1) مقولۀ برون‌دانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که در کنترل رؤسا و مدیران دانشگاهی نیستند و خارج از محیط دانشگاهی بر بین‌المللی‌سازی فشار وارد می‌کنند. 2) مقولۀ درون‌دانشگاهی به سازوکارهایی اشاره دارد که جزیی از کارکردهای ذاتی دانشگاه است و مدیران دانشگاهی بر آنها کنترل دارند و می‌توانند با تقویت، بهبود و نظارت بر آنها دانشگاه را به سمت بین‌المللی‌سازی سوق دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، بین‌المللی‌سازی، دانشگاه اسلامی، پژوهش کیفی،

عنوان انگلیسی Designing the Conceptual Framework of the Islamic International University: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The purpose of this study is to design a conceptual framework of the Islamic International University. Method: The research method was qualitative and ten academic experts were selected in a purposeful and network manner and identified through deep interviews, codes, concepts, and categories of the Islamic International University through the theme analysis method.  Results: The results indicated that 66 codes were extracted based on the conceptual similarity of the code and classified according to their distribution in the form of 12 concepts and 2 main categories and finally, by using the results of past steps, the conceptual framework of the International Islamic University was designed based on Iran's ecosystem. Conclusion: The conceptual framework of the Islamic International University consists of two main categories: (1) Out-of-university category: refers to mechanisms that are not under the control of university bosses and administrators, and exert pressure on internationalization outside the academic environment. 2) In- university category: refers to mechanisms that are a part of the inherent functions of the university and are under the control of university administrators and can lead the university to internationalization by strengthening, improving and monitoring them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد زمانی منش |
دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی؛ دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)/ نشانی: تهران؛ لویزان، خیابان شهید شعبانلو، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی / نمابر: 02122970033 / Email: hzm64@yahoo.com

علیرضا عصاره |
دکتری برنامه‌ریزی درسی؛ دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

غلامعلی احمدی |
. دکتری برنامه‌ریزی درسی؛ دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی


نشانی اینترنتی http://miu.nahad.ir/article_528_7d03d57d49ce988a2187954bf2d8079d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1077/article-1077-856636.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات