این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 1 مهر 1404
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
، جلد ۹، شماره زمستان ۹۶ - مسلسل ۳۴، صفحات ۱۳۷-۱۵۸
عنوان فارسی
حقیقت تصدیق از نظر شیخ اشراق، فخرالدین رازی و ملاصدرا
چکیده فارسی مقاله
یکی از مباحث جدی در منطق و فلسفه و معرفتشناسی بحث علم و اقسام آن است. از زمان بسیار دور، در فلسفه و منطق اسلامی، علم به دو قسم تصور و تصدیق تقسیم شده است. اما در این میان، حقیقتِ تصدیق بهخصوص از زمان شیخ اشراق مورد توجه جدی قرار گرفته است. به عقیدۀ او، تصدیق از سنخ علم نیست، هرچند میتواند متعلق علم قرار گیرد. این در حالی است که از نظر حکما تصدیق بهدرستی علم تلقی میشود. از سوی دیگر، فخرالدین رازی، ضمن آنکه تصدیق را گونهای از علم دانسته، آن را مرکب از تصورات و حکم میداند، حال آنکه از نظر حکما، تصدیق، بهعنوان علم، حقیقتِ بسیطی است. البته، در اینجا این نکته حایز اهمیت است که اگر تصور و تصدیق دو قسم از علم هستند، بنابراین، هریک از این دو قسم باید با قیدی از دیگری جدا شوند و اساسِ مقسمْ هر چیزی باشد، قسم همان مقسم با قیدی است. بنابراین، چگونه میتوان قایل بود که تصدیقْ یک حقیقت بسیط است. ازاینرو، ملاصدرا، با تحلیل بسیار دقیق، تصدیق را یک حقیقت بسیط در عین مرکب تحلیلی میداند. از نظر ملاصدرا، تصدیقْ تصوری است که عین حکم است و حکم در تصدیق بهمنزله فصل و اصل تصور و ادراک جنس آن شمرده میشود. لذا، حکم مانند هر فصلی به عین حصهای از جنس موجود است. از نظر ملاصدرا، بیان حکما در بساطت تصدیق و شرطیت تصور برای آن به رأی او بازمیگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علم، تصور، تصدیق، حکم، فخرالدین رازی، شیخ اشراق، ملاصدرا،
عنوان انگلیسی
Sheikh Ishraq, Fakhruddin Razi and Mulla Sadra on the Nature of Assent
چکیده انگلیسی مقاله
One of the major issues in logic, philosophy and epistemology is that of knowledge and its parts. Since far away, in Islamic philosophy and logic, knowledge has been divided into two forms of concept and assent. But in this regard, the truth of the assent, especially since the time of the Sheikh Ishraq, has been considered seriously. According to him, assent is not knowledge, although it can belong to knowledge; while for philosophers, it is considered as knowledge truly. On the other hand, Fakhruddin Razi, while acknowledging assent as a form of knowledge, considers it to be composed of concepts and judgments, while other philosophers have viewed it to be simple not composed. Of course, here it is important to note that if the conception and assent are types of knowledge, they must be separated from each other by a bond. So, how can one acknowledge that assent is simple knowledge? Therefore, Mulla Sadra, with a very detailed analysis, sees assent as a simple fact at the same time as an analytic compound. In Mulla Sadra's view, assent is a concept just the same as judgment and the judgment in assent as a species, fasl, and the concept itself is its genus. Therefore, a judgment like every species is the same as the mode of its genus. In terms of Mulla Sadra, the philosophers` views on the simplicity of assent and conditionality of concept for it return to his view.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده انسیه موسوی امیری |
دانشجوی دکتری فلسفۀ تطبیقی
نشانی اینترنتی
http://pwq.bou.ac.ir/article_65786_7a4b096f6600a45a4ec7604574ac5625.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2239/article-2239-854421.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات