این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 13 مهر 1404
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
، جلد ۹، شماره زمستان ۹۶ - مسلسل ۳۴، صفحات ۱۰۹-۱۳۶
عنوان فارسی
نقد انتساب نظریۀ اینهمانی ایمان و تصدیق منطقی به ملاصدرا
چکیده فارسی مقاله
مسئلۀ ماهیت ایمان و ارتباط آن با معرفت نظری از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و متکلمان مسلمان بوده است. ملاصدرا در مواضع متعددی دربارۀ حقیقت ایمان و نسبت آن با تصدیق منطقی سخن گفته است، که برداشت بسیاری از نویسندگان از کلام او این بوده که وی ایمان را با برهان و تصدیق منطقی یکسان میداند. در این مقاله، مستنداتِ این دیدگاه بررسی و به چالش کشیده شده است و نشان داده شده که مقصود صدرالمتألهین از تصدیق تصدیقِ قلبی است و معرفتِ مد نظر او نیز منحصر به معرفت برهانی نیست. وی به مراتب مختلف ایمان و معرفت نظر داشته است. برخی عبارات وی بیانگر شروط لازم برای بالاترین مراتب ایمان است، نه مطلق ایمان. عدم تمایز میان حقیقت ایمان و ایمانِ حقیقی در اندیشۀ ملاصدرا و نیز بیاعتنایی به قراین کلام و نگرش تشکیکی او به حقیقتِ ایمان سبب تلقی نادرست و استنادات ناروا به ایشان شده است. این مقاله با روش تحلیلی ـ اسنادی سامان یافته است
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمان، ملاصدرا، تصدیق منطقی، تصدیق قلبی، معرفت،
عنوان انگلیسی
A Critical Study of Attributing the Sameness of Human Faith and Knowledge to Mulla Sadra
چکیده انگلیسی مقاله
The issue of the nature of faith and its relation to theoretical knowledge has long been of interest for Muslim philosophers and theologians. Mulla Sadra has treated the truth of faith and its relation with rational knowledge in many cases; on the basis of many writers' perceptions, faith as viewed by Sadra is the same as logical judgment. In this paper, the documentation of this perspective has been examined and challenged, and it has been shown that what meant by faith and knowledge in Sadr al-Muta'llihin`s view may be regarded is inner confirmation and broader meaning of knowledge than the rational. He has brought different grades of faith into consideration. Some of his expressions represent the necessary conditions for the highest degree of faith, not absolute faith. Lack of distinction between the truth of faith and true faith in Mulla Sadra's thinking, as well as the disregard for the contexts of the word and his gradational attitude to the truth of faith, have led to a misconception and incorrect references to this him. This paper is of an analytical method
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالله محمدی |
استادیار مؤسسة پزوهشی حکمت و فلسفه ایران
نشانی اینترنتی
http://pwq.bou.ac.ir/article_65784_a72cbce8815ad88dd164f7519edd54f3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2239/article-2239-854420.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات