مجله سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۳

عنوان فارسی ترویج زایمان ایمن از طریق آموزش کارکنان بهداشتی و مادران باردار با هدف کاهش سزارین در شهرستان ملایر در سال ۸۴-۸۳
چکیده فارسی مقاله زمینه: تحقیقات نشان داده است که سزارین الکتیو اثرات منفی روی پاسخ فیزیولوژیک نوزاد می گذارد و ریسک لزوم احیا در نوزاد و شانس بروز سندرم حاد تنفسی، همچنین متوسط مدت بستری در بیمارستان را نسبت به زایمان طبیعی افزایش می دهد. آمار زایمان سنوات گذشته شهرستان ملایر حاکی از میزان بالای سزارین در این شهرستان بود. به همین منظور یک مداخله آموزشی جهت کاهش میزان سزارین الکتیو این شهرستان صورت پذیرفت.روش کار: در این مطالعه که به روش شبه تجربی صورت گرفت، 453 نفر از کارکنان بهداشتی مشارکت نمودند. این افراد پس از آموزش های لازم و بررسی تأثیر آموزش در آنها با اجرای پیش آزمون و پس آزمون در مراکز بهداشتی و درمانی مستقر شدند و زنان بارداری که جهت انجام مراقبت های بهداشتی اولیه به این مراکز مراجعه نمودند را تحت آموزش انفرادی یا گروهی قرار دادند.یافته ها: در طی 9 ماه اول اجرای این مطالعه، 2726 زن باردار، تحت پوشش طرح قرار گرفتند. از این تعداد 1896 نفر به پایان دوران بارداری رسیده و زایمان نمودند. با مقایسه میزان سزارین در زنان آموزش دیده و آموزش ندیده مشخص گردید که بین آموزش زنان باردار و کاهش سزارین الکتیو، رابطه معنی داری وجود دارد.د دارد.0.56 و OR=0.46 [%99 CI: 0.38 همچنین مقایسه آمار کلی سزارین و زایمان طبیعی سال 82 نسبت به سال 83 نشان داد که بین کاهش سزارین الکتیو و آموزش زایمان ایمن در سال های قبل و بعد از مداخله، رابطه معنی داری وجود دارد. [85/0 و OR=0.76[%99CI: 0.68 نتیجه گیری: بنابراین به نظر می رسد که مداخله آموزشی صورت گرفته در کاهش میزان سزارین الکتیو موثر باشد و پیش بینی می شود که چنانچه این مداخله در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی کشور اجرا شود، در کاهش بار سزارین الکتیو تاثیر به سزایی خواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.jmciri.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1132&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات