این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۳
عنوان فارسی
بررسی نگرش اساتیدی که بین سالهای ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۵ در سه کارگاه آموزشی اصول و برنامهریزی آموزشی، روشهای آموزشی و ارزشیابی مرکز توسعه آموزش پزشکی شیراز شرکت کردهاند
چکیده فارسی مقاله
از سال 1352 که برای اولین بار در خاورمیانه کارگاههای آموزشی توسط بخش آموزش پزشکی دانشگاه شیراز برگزار شد. تاکنون ارزیابی این گونه کارگاهها صورت نگرفته است. با توجه به اهمیت و حساسیت ویژه آموزش پزشکی لازم است این گونه کارگاهها با هدف رفع نقایص و تقویت نقاط قوت و میزان کارآیی آنها مورد ارزیابی قرار گیرند. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی میباشد که در آن از بین 85 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که بین سالهای 1372 الی 1375 در سه کارگاه آموزشی اصول و برنامهریزی آموزشی، روشهای آموزش و ارزشیابی شرکت کرده بودند، 71 نفر به سوالات پرسشنامهای که نگرش، تغییر در علاقه، توانایی و عملکرد آموزشی و همچنین نظرات و پیشنهادات شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار میداد، پاسخ دادند. میانگین نمرات سوالاتی که تغییر در نگرش، مهارت در برنامهریزی آموزشی، آموزش و ارزشیابی و همچنین مورد استفاده بودن مفاهیم کارگاهها در عملکرد روزمره اساتید را اندازه میگرفت بر حسب سطح تحصیلات، رشته تخصصی و جنس مورد مقایسه قرار گرفت که تنها در مورد مقایسه میانگین نمرات تغییر در برنامهریزی آموزشی بر حسب جنس تفاوتها از نظر آماری معنیدار بود (03/0P<) و میانگین نمرات افراد مونث بالاتر بدست آمد. در زمینه نظرات واحدهای تحت پژوهش بیشترین تعداد (38 نفر) عقیده داشتند که کمبود وقت یکی از محدودیتهایی است که مانع استفاده از دانش کسب شده از کارگاهها میشود، و بیشترین تعداد (66 نفر) از یادگیریهای کارگاه در زمینه بهبود روشهای آموزشی خود بهره بردهاند. در مجموع از بین سه کارگاه بیشترین تاثیر را کارگاه روشهای آموزشی (69%) و پس از آن کارگاه ارزشیابی (5/46%) بر افراد داشته است. یافتههای این پژوهش در مجموع موید این نکته میباشد که کارگاههای برگزار شده تاثیری مثبت بر افراد شرکت کننده داشته است. همچنین کارگاههایی مانند روشهای آموزش و ارزشیابی که مستقیماَ با عملکرد اساتید در ارتباط بودهاند در مقایسه با برنامهریزی آموزشی که اغلب در بسیاری از دانشکدهها و به خصوص دانشکده پزشکی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد، تاثیر بیشتری داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،کارگاههای آموزشی، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود موسوی نسب | masoud mousavi nasab
رئیس مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
شهلا غضنفری | shahla ghazanfari
علیرضا توکلی کازرونی | alireza tavakoli kazerooni
رضا اسلان زاده | reza aslan zadeh
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-262&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
عمومی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات