این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۱۷۹-۱۸۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر آمادگی مطالعه مستقل بر روی یادگیری برمبنای حل مسئله (PBL) در کارآموزان پزشکی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در راستای ارتقاء آموزش پزشکی و استفاده موفقیت آمیز از روش آموزش بر مبنای مسئله ایجاد آمادگی مطالعه مستقل (شناختی و عاطفی) بر روی یادگیری بر مبنای حل مسئله (PBL) در کارآموزان پزشکی، هدف این مطالعه بوده است. مواد و روشها: یک مطالعه تجربی روی 50 نفر از کارآموزان پزشکی انجام شد. دو گروه مساوی (25=n) مورد و شاهد به صورت تصادفی در نظر گرفته شد و آمادگی در گروه مورد از طریق آموزش ایجاد گردید. میزان آمادگی شناختی و عاطفی دانشجویان از طریق پرسشنامه و میزان یادگیری آنها از طریق آزمون پایانی تعیین گردید. اطلاعات با استفاده از آزمونهای پارامتریک (آزمون t زوج، آزمون t و آنالیز واریانس یکراهه) و آزمون نهایی غیرپارامتریک (2x، فیشر، من ویتنی و ویل کاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که دانشجویان از نظر آمادگی شناختی در سطح ضعیف و از نظر آمادگی عاطفی در سطح نسبتاَ بالایی قرار داشتند. از نظر آمادگی بین گروه مورد و شاهد تفاوت وجود نداشت. بین نمرات ”دانش“ و ”تمایل“ دانشجویان گروه مورد قبل و بعد از آموزش رابطه معنی‌دار آماری مشاهده گردید، به ترتیب (p< 0/05) و (p< 0/001). همچنین بین گروه مورد و شاهد از نظر میزان یادگیری تفاوت معنی‌داری وجود داشت. (p< 0/001)نتیجه‌گیری و توصیه‌ها: مطالعه مستقل از ارکان اصلی آموزش بر مبنای حل مسئله است. از آنجا که دانشجویان گروه مورد بطور معنی‌دار توفیق بیشتری در امر یادگیری بدست آوردند. لذا ایجاد آمادگی در دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Surveying the effect of readiness for self-directed learning on problem-based learning in general practice trainees
چکیده انگلیسی مقاله Background: Along with the development of medical education and to achieve successful use of problem-based learning (PBL) practical policies and readiness are necessary. The present study was carried out over the general practice trainees with the aim of determining the effect of readiness (cognitive and affective) for self-directed learning (SDL) on PBL. Materials and methods: 50 general practice trainees had entered this experimental study, where they have been randomly distributed in two groups of case and control. Students in the case group were received related education. Cognitive and affective readiness were assessed by questionnaire. Data were analyzed by parametric (paired t-test, t-test...) and non-parametric (chi-square, Mann-Whitney U-test, Wilcoxon...) tests. Results: Results have revealed low cognitive but nearly high affective readiness, however, non-significant difference was reported between the groups according to the level of readiness. There was significant difference between the score of "knowledge" and "tendency", before and after the education in the case group (p< 0.05 and p< 0.01, respectively. Meanwhile, significant difference was found between the groups considering the score of learning. (p< 0.001) Conclusion: SDL is one of the basic principles of PBL. Bringing readiness for SDL before introducing PBL is highly recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive and affective readiness, SDL, PBL.

نویسندگان مقاله عصمت نوحی | e noohi
herman university of medical sciences shahid
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فریدون عزیزی | f azizi
beheshti university of medical sciences
مرکز تحقیقات غدد درون ریز، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

فرخ سهیل ارشدی | f soheil arshadi
beheshti university of medical sciences
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

علی اکبر حق دوست | aa hugh doost
herman university of medical sciences shahid
مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-283&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده عمومی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات