این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۳۳-۳۶
عنوان فارسی
بررسی ارتباط عزت نفس و میزان فراگیری مهارتهای مراقبت از خود در نوجوانان پسر ۱۵-۱۱ سال مبتلا به فلج مغزی
چکیده فارسی مقاله
سابقه وهدف : عزت نفس از فاکتورهای مؤثر در امر یادگیری است. کودکان مبتلا به فلج مغزی در امر یادگیری دچار مشکلات عدیده ای هستند، لذا بر آن شدیم تا نقش عزت نفس را در این خصوص ارزیابی نمائیم. مواد روشها : این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در نوجوانان پسر 15-11 ساله مبتلا به فلج مغزی در مرکز بهزیستی کودکان و نوجوانان استان تهران در سال 1377 انجام گرفته است. 28 نفر با توجه به معیارای انتخاب نمونه برگزیده شدندکه یکی از فاکتورهای این انتخاب میزان عزت نفس واحدها بر اساس تست کوپراسمیت و چک لیست مهارتهای مراقبت از خود برای جمع آوری دادهها استفاده شد. چک لیست مربوطه در دو مرحله یکی قبل از آموزش مهارتهای مراقبت از خود و سپس بعد از اجرای برنامه آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور تعیین پیشرفت فراگیری در هر گروه آزمایشی از آزمون t روج و بمنظور مقایسه دو گروه از آزمون t مستقل استفاده شد. یافتهها : گروه عزت نفس پایین در کل عملکرد مراقبت از خود از میانگین 2/26 به 7/32 رسیده است و گروه عزت نفس بالا از میانگین 2/38 به 7/50 رسیده است که اختلافها معنی دار می باشد. گروه عزت نفس بالا میزان فراگیری بیشتری در تمامی حیطه های مراقبت از خود بجز حیطه تغذیه نشان داد. نتیجه گیری و توصیهها : آموزش موجب ارتقای عملکرد خود مراقبتی در هر دو گروه عزت نفس بالا و پایین گشته، لیکن درگروه عزت نفس باال این اختلاف از نظر آماری بیشتر از گروه دیگر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،فلج مغزی،عزت نفس، خود مراقبتی
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد علی حسینی |
کارشناس ارشد مدیریت و آموزش پرستاری و کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخش
حسین کریمی | karimi h
کتایون طادی | katayoun tadi
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-203&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
عمومی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات