این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۲۲۵-۲۳۱

عنوان فارسی ارزیابی‌ نقش‌ قشر اوربیتوفرونتال‌ در فرایند حافظه‌ فضایی‌ در موقعیت‌ تاریک‌ و روشن‌ درمدل ‌یادگیری‌ احترازی‌ مکانی‌ در موش‌ آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شواهد زیادی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ قشر اوربیتوفرونتال‌ از مکان‌های‌ مغزی‌ است که احتمالا در پردازش‌ اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ حافظه‌ فضایی در طی‌ موقعیت های مختلف هیجانی‌ دخیل می‌باشد. بر این اساس هدف‌ این‌ تحقیق‌، تعیین‌ نقش‌ قشراوربیتوفرونتال‌ در فرایند حافظه‌ فضایی‌ در موقعیت‌ تاریک‌ و روشن‌ در یادگیری‌ احترازی‌ مکانی‌ در وضعیت‌چرخشی‌ می‌باشد. مواد و روشها : در این مطالعه از موش‌های‌ نر نژاد لانگ‌ ایوانز( Long-Evans ) با وزن‌ 280 تا320 گرم‌ استفاده‌ شد. ابتدا به‌ صورت‌ دو طرفه‌ روی‌ ناحیه‌ مزبور کانول‌ راهنما قرار داده‌ شد. یک‌ هفته‌ بعد، موش‌ تحت‌ یادگیری‌ فضایی‌ مدل‌احترازی‌ مکانی‌ و در موقعیت‌ تاریک‌ و روشن‌ و در وضعیت‌ چرخشی‌ (صفحه‌ مدور توسط‌ یک‌ الکتروموتور تعبیه‌شده‌ با سرعت‌ 1دور در دقیقه‌ در حال‌ چرخیدن‌ بود) آموزش‌ داده‌ شد. در طی‌ آموزش‌ (30 دقیقه‌) حیوان‌ یاد می‌گرفت‌ که‌ با کمک‌ حس‌های‌ بویایی‌، لامسه‌ و بینایی‌ و اشیاء اطراف‌ و کف‌، مکان‌ دریافت‌ شوک‌ (ناحیه‌ منع‌ شده‌) راشناسایی‌ کند و از ورود به‌ آن‌ خودداری‌ کند. 60 دقیقه‌ قبل‌، بلافاصله‌ بعد از آموزش‌ و 60 دقیقه‌ قبل‌ از تست‌ بخاطرآوری‌، تترودوتوکسین‌ (5 نانوگرم‌ در 6/0 میکرولیتر به‌ ازاء هر طرف‌) یا سالین‌ به‌ صورت‌ دو طرفه‌ در جهت‌ غیر فعال‌سازی‌ به‌ داخل‌ ناحیه‌ فوق‌ تزریق‌ شد. 24 ساعت‌ بعد از آموزش‌، میزان‌ حافظه‌ فضایی‌ موش‌ برای‌ احتراز کردن‌ از مکان‌ شوک‌ ارزیابی‌ شد. این‌ ارزیابی‌ در یک‌ دوره‌ 30 دقیقه‌ای‌ با کمک‌ دو ملاک‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ طول‌ می‌کشید تاحیوان‌ برای‌ بار اول‌ وارد ناحیه‌ منع‌ شده‌ (شوک‌) شود و تعداد دفعات‌ ورود به‌ ناحیه‌ منع‌ شده‌ اندازه‌گیری‌ شد. یافته‌ها: نتایج‌ نشان‌ می‌دهد که‌ تزریق‌ تترودوتوکسین‌ 60 دقیقه‌ قبل‌ از آموزش‌ و بلافاصله‌ بعد از آموزش‌ به‌ ترتیب‌اکتساب‌ یادگیری‌ و تثبیت‌ اطلاعات‌ تازه‌ آموخته‌ شده‌ فضایی‌ را در موقعیت‌ تاریک‌ و روشن‌ به‌ طور معنی‌ داری‌ کاهش‌می‌دهد (01/0 p< ). این‌ تزریق‌ قبل‌ از تست‌ بخاطرآوری‌ تاثیر معنی‌ داری‌ نداشت‌. نتیجه‌گیری و توصیه‌ها : یافته‌های‌ فوق‌ نشان‌ می‌دهد که‌ قشر اوربیتوفرونتال‌ نقش‌ مهمی‌ در اکتساب‌ و تثبیت‌ ذخیره‌ اطلاعات‌تازه‌ آموخته‌ شده‌ فضایی‌ در موقعیت‌ تاریک‌ و روشن‌ و وضعیت‌ چرخشی‌ دارد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment the Role of the Orbitofrontal Cortex on Spatial Memory in Dark and Light Area to Place Avoidance Learning in a Rat
چکیده انگلیسی مقاله Background : Evidence indicates that the orbitofrontal cortex (OFC) in the brain is probably invoemotional learning. The aim of the present study is to evaluate the role of OFC on spatial memory in dark and light area in rotation arena in place avoidance learning model. Material and methods : Long-Evans strain rats (280-300gr) were surgically implanted bilaterlved in ally with cannulae aimed at the OFC and were trained to avoid a 60 degree segment of the arena entering which was punished by mild foot shock. The punished sector was defined by room cues during rotation in the light and by the floor cues in the dark. Place avoidance training occurred in a single 30- min session and the avoidance memory was assessed during a 30-min extinction trial 24 h later. The time to the first entry and the number of entrances into the punished sector during extinction were used to measure the place avoidance memory. Bilateral injections of Tetrodotoxin (5 ng/ml per side) was used to inactivate the OFC 60 min prior to acquisition, immediately after training, or 60 min before the retrieval test. Control rats received saline with the same volume that was injected at the same time. Results : The results indicated that acquisition and consolidation of spatial memory in dark and light area was impaired (p< 0.01). But retrieval was not impaired in either task (p>0.05). Conclusion : We conclude that the OFC modulates spatial memories formed within representations of space that depend upon dark and light information.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباسعلی وفایی | abbasali vafaei
گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

وفایی aa رشیدی پور a bures j علی رشیدی پور | vafaei aa rashidy pour a bures j ali rashidi pour
گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

جان بورش | jan buresh
بخش نروفیزیولوژی حافظه، انستیتو فیزیولوژی پراگ، جمهوری چک


نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده عمومی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات