این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 19 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۲۱۷-۲۲۳
عنوان فارسی
بررسی تجارب دانشجویان از برنامه درسی مستتر در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف : با توجه به تاثیر برنامه درسی مستتر و اهمیت آن در آموزش دانشجویان پرستاری و مامایی که باعث تاثیر بر کیفیت مراقبتهای ارائه شده توسط آنها می گردد، پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد برنامه درسی مستتر انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش بصورت ترکیبی (survery phenomenology) در دو مرحله بر روی دانشجویان ترم 8 پرستاری و مامایی انجام شد. شیوه جمع آوری اطلاعات در مرحله اول با استفاده از مصاحبه آزاد بود که در آن از دانشجویان مورد مصاحبه در مورد درک آنها ازبرنامه درسی مستتر، تجارب یادگیری از برنامه درسی مستتر و منابع درسی مستتر سوال شد. سپس مصاحبه ها بر روی کاغذ برگردانده شد و با استفاده از روش اشتروبرت تجزیه وتحلیل شد و در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها : تمامی دانشجویان این نوع برنامه درسی را در طی دوران تحصیل خود تجربه کرده بودند و در بیشتر موارد آنرا مهمتر از برنامه درسی می دانستند. در پاسخ به سوال دوم، دانشجویان موارد زیادی از یادگیریهای خود را ناشی از برنامه درسی مستتر ذکر کردند که شامل یادگیریهای مثبت و منفی و یادگیریهای فردی و گروهی بود. آنها منابع یادگیریهای مستتر خود را اساتید، پرسنل پرستاری و مامایی ، دانشجویان، بیماران، رسانه های جمعی و گروههای دیگر شاغل در علوم پزشکی ذکر کردند که در این بین نقش مربیان و پرسنل را مهمتر از سایر منابع می دانستند. از مصاحبه های دانشجویان نتیجه گرفته شد که اعتقادات، فرهنگ و شخصیت افراد در درک آنها از برنامه درسی مستتر مؤثر است. نتیجهگیری و توصیهها: دانشجویان برنامه درسی مستتر را در یادگیریهای خود موثر می دانستند که باعث ایجاد رفتارهای باثبات تر در آنها می شد. انجام پژوهشهای مشابه در سایر گروهها توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،یادگیری مستتر،تجربه دانشجویان
عنوان انگلیسی
Students Experience with the Hidden Curriculum in Faculty of Nursing and Midwifery of Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background : The hidden curriculum has great impact on students' learning. The present study was conducted on Nursing and Midwifery students to determine their experience with the hidden curriculum. Materials and methods : It was a combined survey achieved in two stages on Nursing and Midwifery students. During the first stage, a free interview was carried out to determine their attitudes towards, experiences with, and references of the hidden curriculum. These interviews were analyzed using Streubert technique. During the second stage, a questionnaire was completed and finally analyzed. Results : All students have experienced the hidden curriculum and usually found it to be more effective than their routine learning program. This learning modality was associated with more stabilized behaviors among them. Meanwhile, most of their learning objectives, including positive and negative or group and individual learning were achieved through the hidden curriculum. They have pointed out that faculty professor, nursing and midwifery staff, other students, patients and mass media were their main source of reference, however, nursing and midwifery staff augmented the training impact. Conclusion : Students believed that the hidden curriculum is an effective modality for learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hidden curriculum, Students&apos, experience.
نویسندگان مقاله
شایسته صالحی | shayesteh salehi
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
صالحی sh رحیمی m عابدی ha بهرامی m مجید رحیمی | salehi sh rahimi m abedi ha bahrami m majid rahimi
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
حیدر علی عابدی | heidar aliabadi
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
مسعود بهرامی | masoud bahrami
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-43&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
عمومی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات