این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۲۰۹-۲۱۵
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایت بیماران سرپائی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان آیت اله طالقانی شهر تهران طی سالهای ۸۱ – ۱۳۸۰
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: درمانگاه بیمارستان یکی از اولین نقاطی است که بیماران در بدو ورود به بیمارستان با آنجا آشنا می شوند. نحوه ارائه خدمات در این مکان نقش به سزائی در برداشت کلی بیماران و نیز میزان رضایت آنها از خدمات درمانی و بهداشتی بیمارستانی دارد. هدف از این مطالعه بررسی شاخص های جمعیتی و نیز میزان رضایت مندی مراجعین از خدمات پزشکی ، پرستاری ، درمانی ، پاراکلینیکی و نحوه اداره درمانگاه یک بیمارستان عمومی دانشگاهی است. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی روی نمونه های در دسترس برای جمع آوری داده صورت گرفت. این تحقیق از مهرماه 1380 تا پایان شهریور ماه 1381 به وسیله مصاحبه شفاهی چهره به چهره و از طریق یک پرسشنامه طراحی شده بر روی بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان آیت اله طالقانی شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت گرفت. در طول مدت فوق 1098 بیمار حاضر به شرکت در مصاحبه شده و وارد مطالعه گردیدند. یافته ها:1/57% از مراجعین زن و 9/42% از آنها مرد بودند. میانگین سنی (± انحراف معیار) بیماران 8/1631 سال بود. 85% مراجعین از استان تهران بودند. درمانگاه های ارتوپدی، فک وصورت، زنان و زایمان به ترتیب با 3/14، 5/12و 6/11% از مراجعین بیشترین تعداد مراجعه کننده را داشتند. زمان انتظار بیماران جهت معاینه توسط پزشک از 15 تا 360 دقیقه با میانگین 66103 دقیقه متغیر بود. در زمینه کادر درمانی و خدماتی 805 نفر (5/74%) از منشی درمانگاه، 800 نفر (1/74%) از کادر اداری درمانگاه و 581 نفر (8/53%) از پزشک خود رضایت داشتند. دیرآمدن پزشکان به درمانگاه و فقدان نظارت پزشک متخصص دو فاکتور عمده نارضایتی بیماران بودند. درزمینه خدمات بهداشتی میزان رضایت ازکلینیکهای واکسیناسیون 5/85% و تنظیم خانواده 4/82% بود. نتیجه گیری و توصیه ها: بسیاری از کاستی های مطرح شده با ارائه یک برنامه صحیح و منسجم قابل اصلاح می باشند. حضور منظم پزشک متخصص در درمانگاه از طریق تعیین کادر ثابت درمانی برای درمانگاه ، تقویت خدمات جنبی نظیر ارائه دارو به بیماران سرپائی می توانند در جلب رضایت آنان سودمند باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،بیماران سرپائی، درمانگاه بیمارستان دانشگاه، رضایت بیماران
عنوان انگلیسی
Surveying the Out-Patient Service in Taleghani Hospital are Patients Satisfied
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Patients make their first contact with the health services of a hospital in the outpatient clinics therefore, the administration of this unit has especial effects on patients' attitude towards the hospital. We conducted a study in order to evaluate the demographic features and the opinions of patients about an out-patient service in a university hospital. Materials and Methods: We performed a descriptive study on out-patients referring to Taleghani hospital by a structured questionnaire through a face-to-face interview during an academic year, 2001 to 2002. Results: 1098 patients (42.9% male, 57.1% female) with a mean age of 31 ± 16.8 years were enrolled for this study. 85% of cases were residing in Tehran province. The most crowded clinics were as follows: Orthopedic (14.3%), Faciomaxillar surgery (12.5%), and Obstetrics and Gynecology (11.6%). Waiting duration to visit a doctor ranged from 15 to 360 minutes with a mean of 103 ± 66 minutes. 74.5% were satisfied with personnel, 74.1% with official staff, and 53.8% with physicians. Delay in coming and absence of specialists were the most common complaints of patients. As far as the public health services were concerned, 85.5% and 82.4% were completely satisfied with the facilities offered by vaccination and family planning clinics, respectively. Conclusion: By the help of an integrated program the majority of reported insufficiencies are correctable. The regular presence of specialists in clinics, the availability of pharmacy for providing prescribed medication, and provision of easily available primary care facilities are major factors for patient satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
out-patients, University hospital, Satisfaction of patients
نویسندگان مقاله
رودپیما sh شهلا رودپیما | roudpeyma sh shahla roodpeyma
گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
دکتر ناصر صادقیان ناصر صادقیان | sadeghian n naser sadeghian
گروه جراحی اطفال، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی خلیقی منفرد | mehdi khalighi monfared
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سارا آزاد فر | sara azad فر
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
khalighimonfared m آزادفر s نراقی e شکیبافر f صابر اسکندری m اطهری ns علیزاده f الهه نراقی | khalighimonfared m azadfar s naraghi e shakibafar f saber eskandari m athari ns alizadeh f elahe naraghi
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
فاطمه شکیبافر | fatemeh shakibafar
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مرجان صابر اسکندری | marjan saber eskandari
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سمیه اطهاری نیک عزم | somayeh athari nik azm
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
فایزه علیزاده | faezeh alizadeh
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
عمومی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات