این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۳

عنوان فارسی مقایسه آگاهی، نگرش و عملکرد حرفه ای پرستاران شاغل با دانشجویان سال آخر دانشکده پرستاری و مامائی شهید بهشتی در سال ۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : ارائه مطلوب و با کیفیت مراقبتهای پرستاری برای بیماران که اعضای جامعه هستند باعث افزایش اهمیت حرفه پرستاری خواهد شد. این پژوهش به منظور مقایسه میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران شاغل با دانشجویان سال آخر رشته پرستاری صورت گرفته است. مواد و روشها : در این پژوهش54 نفر پرستار شاغل (با سابقه کار 6-4 سال) با 54 نفر از دانشجویان پرستاری سال آخر دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی که آماده گذراندن دوره کارورزی خود بودند و به روش تصادفی انتخاب شده بودند، مقایسه شدند. ابزار گردآوری داده ها 4 پرسشنامه در زمینه های میزان آگاهی، نگرش و عملکرد حرفه ای، نظر بیماران و سرپرستاران و مربیان، بود. یافته ها : میانگین نمرات آگاهی برای پرستاران و دانشجویان به ترتیب2/3±7/63 و1/2 ±3/45 بود (005/0 p< ). 52 درصد کل افراد مورد بررسی نسبت به حرفه پرستاری دارای نگرش مثبت و 46 درصد فاقد نظر خاصی بودند. در نظرخواهی از بیماران میزان عملکرد کلیه پرستاران و دانشجویان در سطح خوبی ارزیابی شد. در نظرخواهی از سرپرستاران نمره افراد شاغل (0/4±2/56) بالاتر از دانشجویان (0/6±4/53) بود (002/0 p< ). نتیجه گیری : این بررسی نشان داد که میزان آگاهی پرستاران شاغل و دانشجویان پرستاری خوب و نگرش آنها نسبت به حرفه پرستاری اغلب مثبت بود. بیماران نسبت به ارائه خدمات و رفتار پرستاران و دانشجویان نظرات مساعد و رضایت بخش داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، آگاهی، نگرش، عملکرد حرفه ای،پرستار

عنوان انگلیسی Comparing knowledge, attitude and practice of senior nursing students and graduates of Shahid Beheshti University of Medical Sciencess
چکیده انگلیسی مقاله Background: Appropriate nursing care for patients illustrates the quality of nursing practice in the society. In this study the knowledge, attitude and practice of senior nursing students and graduates of Shahid Beheshti University of Medical Sciencess (SBMU) were compared. Materials and methods: 54 nurses with a 4-6 years experience of nursing in the medical or surgical wards were selected through goal oriented sampling. 54 senior nursing students were randomly selected. Initial data was gathered using 4 questionnaires dealing with: knowledge, attitude, practice, and patients' and head nurses' opinion about the participants. Results: Mean score (± standard deviation) of knowledge was 63.7±3.2 and 45.3±2.1 in nurses and students, respectively (p< 0.005). Positive attitude was recorded in 52% of participants. Patient evaluation of nursing students and graduates did not differ in the two groups, but the head nurses gave higher scores to the graduates (56.2±4.0) than to the students (53.4±6.0) (p< 0.002). Conclusion: Results revealed that both nursing students and graduates possess ample knowledge and most have a positive attitude. Patients were satisfied with the performance of both groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله KEYWORDS, Knowledge, Attitude, Practice, Nursing.

نویسندگان مقاله همایون بنادرخشان | homayoun banaderakhshan
تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

یدا محرابی | yadollah mehrabi


شهرام یزدانی | yazdani sh


فتحیه مرتضوی | fathieh mortazavi


نوریه ساعدی | nourieh saedi


بنادرخشان h فریدون عزیزی | banaderakhshan h azizi f


دکتر یدالله محرابی | mehrabi y


یزدانی sh مرتضوی f | yazdani sh mortazavi f


ساعدی n | saedi n


ساعدی n | saedi n



نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-56&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده عمومی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات