این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۶۸

عنوان فارسی بررسی دریافتهای غذایی دانش آموزان مدارس ابتدائی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : دانش آموزان که درصد قابل ملاحظه ای از جمعیت در حال رشد را تشکیل می دهند به علت خصوصیات جسمانی روانی بسیار آسیب پذیر بوده ولی از طرف دیگر بسیار مستعد فراگیری نیز می باشند .لذا تامین غذای سالم و بهداشتی و جبران کمبودهای غذایی احتمالی در سنین مدرسه ضمن آنکه کودکان و نوجوانان را برای گذراندن موفقیت آمیز دوران تحصیل یاری می رساند، به سبب تاثیر بر فعالیتهای ذهنی و هوشی آنان بازده آموزشی مدرسه را نیز ارتقاء می دهد. مواد و روشها :در این مطالعه توصیفی ،7610 دانش آموز از 19 منطقه آموزش و پرورش تهران بمنظور تعیین غذاهای دریافتی در مدارس مورد مطالعه قرار گرفتند .گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه و با مصاحبه حضوری از دانش آموزان انجام شد و الگوی مصرف غذا در آنها تعیین گردید. یافته ها :نتایج این مطالعه نشان داد که 9/6 %از دانش آموزان بدون صرف صبحانه به مدرسه می رفتند و 7/17 %از آنها غذای میان وعده مصرف نمی کردند .الگوی مصرف صبحانه برای 7/45 %از دانش آموزان مواد غذائی مرسوم مثل نان، پنیر و چای و حدود 42 %شیر و شیر کاکائو بود .بیشترین مصرف غذای میان وعده ای مجاز بیسکوئیت وکلوچه (8/47%( و میوه و آب میوه (9/38%( بود. در مجموع 2/14 %از دانش آموزان از غذاهای غیرمجاز تغذیه می شدند و کمترین مصرف از گروه خشکبار بود به نحوی که مصرف چند قلم از غذا.های غیر مجاز 3 برابر مصرف خشکبار بود. نتیجه گیری :برنامه غذائی مدارس یکی از عوامل مهمی است که می تواند در رفع مشکلات تغذیه ای و سلامتی سنین مدرسه موثر باشد .یافته های این تحقیق نشان ددا علیرغم آموزشهای لازم توسط مربیان بهداشت مدارس به دانش آموزان هنوز باید اهمیت صبحانه بعنوان اصلی ترین وعده غذائی و هچنین خوردن غذای میان وعده ای و اجتناب از مصرف غذاهای غیر مجاز برای کودکان، والدین و آموزگاران شرح داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،دانش آموزان،الگوی مصرف،غذای میان وعده

عنوان انگلیسی Surveying the food intake of primary school students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background socioenvironmental stimuli. Providing them with healthy nutrition may not only compensate their deficiencies but also ensure better learning performance . Materials and methods students residing in district 19 of Tehran was assessed. Data were obtained by face-to-face interview . Results However, most of the subjects (45.7%) had bread, cheese and tea for the breakfast, while 42% had milk. Biscuit and cookies were the most commonly used allowed between-meals (47.8%) followed by fruit and fruit juice (38.9%). Totally, 14.2% of studied subjects took disallowed foods . Unfortunately, dried fruits were the least commonly used between-meals in our study . Conclusion students. Our Results have revealed that students should always be encouraged to have breakfast and appropriate between-meals and avoid disallowed foods in schools .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Soheiliazad AA, Nourjah N, Aalamdar E

نویسندگان مقاله علی اکبر سهیلی آزاد | ali akbar soheili azad
تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ناهید نورجاه | nahid nourjah


soheiliazad aa نورجاه n aalamdar e الهه علمدار | soheiliazad aa nourjah n aalamdar e elahe alamdar



نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-141&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده عمومی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات