این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۲۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۵-۱۴۰

عنوان فارسی بررسی اثر درمانی متیل فنیدیت با یا بدون رفتاردرمانی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و بی توجهی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : اختلال بیش فعالی و بی توجهی کودکان یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی اطفال می باشد که حدود 5 درصد از دانش آموزان مقطع ابتدایی به آن مبتلا هستند .این بیماری در پسرها شایعتر از دخترها است .این بیماری علاوه بر هزینه های زیادی که بر سیستم بهداشتی کشور اعمال می کند در سرنوشت شغلی، اجتماعی و آموزشی کودکان و رشد فکری و هیجانی آنها نقش مهمی دارد. لذا یافتن روشی که بیشترین اثر درمانی را در جامعه ما داشته باشد، ضروری بنظر می رسد. مواد و روشها :این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی دو گروه 20 نفری از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و بی توجهی می باشد که تحت درمان با قرص متیل فنیدیت در گروه اول و متیل فنیدیت توام با رفتار درمانی در گروه دوم بودند .آموزش رفتاردرمانی با استفاده از یک روش مشخص و سازمان یافته به یک گروه از کودکان علاوه بر دارو داده شد. یافته ها :نتایج مطالعه نشان می دهد که درمان توام روی علائم بی توجهی و نافرمانی بیشتر از درمان تک دارویی موثر بوده است ولی روی علائم بیش فعالی و رفتارهای تکانه ای و کل علائم تاثیر بیشتری نداشته است. نتیجه گیری :اگرچه درمان توام روی دو دسته از علائم اصلی بیماری موثر نبوده است ولی با توجه به پاسخ بهتر بر روی علائم بی توجهی و نافرمانی کودکان، اهمیت روشهای آموزش خانواده در کاهش مشکلات دانش آموزان از قبیل افت تحصیلی، بی انضباطی، ترد شدن از طرف دوستان مشخص می شود که لازم است برای بالا بردن اعتماد به نفس و اصلاح بستر خانواده از تکنیکهای آموزش رفتار درمانی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،متیل فنیدیت، رفتار درمانی، اختلال بیش فعالی و بی توجهی

عنوان انگلیسی Methylphenidate with or without behavioral intervention in children with attention deficit hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background at least 5% of school-aged children. Boys are more commonly affected. Besides imposing large expenses on society health care system, ADHD may influence occupational, social and educational aspects of child's life, thus, establishing an appropriate therapy is of utmost importance . Materials and methods experiment (receiving methylphenidate) and control (methylphenidate and behavioral intervention) . Results associated with better outcome in inattentive and impulsive children however, it is less likely to treat hyperactivity and distractibility better than methylphenidate alone . Conclusion behavioral intervention and educating the sufferers' family member could improve child' performance in school and his self-confidence .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hashemian P

نویسندگان مقاله تقی اسماعیلی | taghi esmaeili
گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

عبدالمجید بحرینیان | abdolmajid bahrainian
گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

اسماعیلی t پیمان هاشمیان | esmailie t peyman hashemian
ایلام، دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، گروه روان پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

بحرینیان am | bahreinian am


هاشمیان p | hashemian p



نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-136&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده عمومی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات