این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۲۴۰-۲۵۱
عنوان فارسی
تعیین ارتباط بین سلامت روان و شیوههای مدارا در دانشجویان جدیدالورود
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف : سلامت روان از موضوعات بحثانگیز در روانپزشکی است. از جمله عوامل مرتبط با آن توانایی مدارای افراد با تغییرات و استرسها میباشد. این پژوهش با هدف بررسی سلامت روان و شیوههای مدارا در دانشجویان جدید الورود (مهرماه 83) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام پذیرفت. روش بررسی : این پژوهش بر روی 249 نفر از دانشجویان پنج دانشکده دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی، تغذیه و توانبخشی به شیوه مقطعی و با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی ( GHQ-2-8 )، پرسشنامه مدارای بلینگز و موس و یک پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک انجام و با شیوههای آماری کایدو و Student t-test تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها : در کل 1/36% از دانشجویان مورد مطالعه امتیاز بزرگتر یا مساوی نمره برش در GHQ (نمره 23) را بدست آوردند که بین دو جنس تفاوت معنیداری مشاهده نشد. افراد مشکوک به اختلالات روانپزشکی، بیش از بقیه از راهبرد مدارای جسمانی کردن و مهار هیجانی استفاده مینمودند (05/0 p< ) و افراد با سلامت روان بیشتر، از توانایی حل مسأله و ارزیابی شناختی بیشتری برخوردار بودند (05/0 p< ). از نظر جلب حمایت اجتماعی بین دو گروه با امتیاز GHQ کمتر از نمره برش (نمره 23) و امتیاز بالاتر یا مساوی نمره برش تفاوت معنیداری بدست نیامد. نتیجه گیری : افراد با سلامت روانی بیشتر از شیوههای مدارای فعال و مؤثرتری استفاده کرده، بیشتر اقدام به ارزیابی شناختی مشکلات و یافتن راهحل مینمایند. باتوجه به جداییناپذیری استرسها از روند زندگی و تحصیل، آموزش شیوههای مؤثر مدارا به دانشجویان خصوصاً در ابتدای دوران تحصیل میتواند مصونیت آنها را در برابر پریشانی روانی افزایش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،سلامت روان، مدارا،پرسشنامه سلامت عمومی
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background : Mental health is a matter of controversy in psychiatry. Individuals' ability to coping with changes and stresses is one of the factors that may influence mental health. The goal of the present study was to assess psychological morbidly and coping strategies in freshman students of Shaheed Beheshti University of Medical Sciences in 2004. Methods: During this cross sectional study, 249 students received three self–report questionnaires. They were asked to complete the 28–item general health questionnaire (GHQ-28), Billings and Moos coping questionnaire as well as a demographic questionnaire. The data were analyzed with chi-square and t-tests. Results: Totally, 36.1% of students scored above the threshold of 23 for GHQ-28 with insignificant differences between genders. Suspected students used emotional inhibition and somatization as coping strategies more frequently than others (p< 0.05), however, normal students (GHQ< 23) used problem-solving strategy and cognitive evaluation more commonly than others (p< 0.05). Attraction of social support did not show a statistical significant difference between suspected subjects and the group with GHQ< 23. Conclusion: Subjects ranged within the normal limit of mental health employ more effective and active coping strategies and cognitive evaluation of problems and finding solution. With respect to the inseparability of life and education from stresses, educating students for effective coping strategies, especially during the first years of university can increase their immunity against psychological disorders.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید عبدالمجید بحرینیان | seyed abdolmajid bahrainian
تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
الهه محمد حسینی | elahe mohammad hosseini
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
عمومی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات