این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 20 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۰۱
عنوان فارسی
تحلیل انتقادی مطالعات پژوهشی در علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
تحلیل انتقادی یا نقد خردمندانه مطالعات پژوهشی، فرآیندی اصولی در پالایش و توسعه دانش است و در این فرآیند جنبههای گوناگون موضوع به دقت بررسی و تحلیل میشود. امروزه به خاطر دلایل متعدد، نقد به یک فعالیت مهم تبدیل شده است. این دلایل عبارتند از: نقد دانشجویی، نقد برای بهرهبرداری از نتایج، نقد شفاهی پس از ارائه مقاله در یک همایش، نقد مقاله برای چاپ، نقد کتبی گزارشهای پژوهشی نوشتاری، نقد چکیدهها برای گزینش و ارائه در همایش و نقد طرحهای پژوهشی. نقد شامل پنج مرحله است: درک مطلب، مقایسه، تحلیل، ارزشیابی، دستهبندی مفهومی. نقد مطالعات کیفی نیز مشابه نقد مطالعات کمی است. در این مقاله، تحلیل انتقادی و مراحل نقد تشریح شده و در پایان نتیجهگیری و پیشنهاد شده است که در آموزشهای دانشگاهی و به ویژه در تحصیلات تکمیلی به نقد باید توجه شود و سردبیران مجلههای علمی نیز صفحاتی را به نقد مقالات چاپ شده اختصاص دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
،تحلیل انتقادی،نقد،ارزشیابی
عنوان انگلیسی
Critical analysis of studies in medical science
چکیده انگلیسی مقاله
An intellectual critique of researches is a fundamental procedure through which knowledge promotion may be achieved. Different aspects of the subject should be sought. There are several points that made the critique of studies an important activity. These include: student critique, critique in order to process findings, verbal critique following the verbal research presentation, written critique following written research report, critique for the purpose of selecting abstracts, editorial critiques and critique for evaluating research proposals. There are five steps in critique process: comprehension, comparison, analysis, evaluation and conceptual clustering. Qualitative and quantitative critique of researches has different aspects in common. We have explained intellectual critique and its components here. Finally, we have concluded that intellectual critique should be observed in academic education and editorial office of medical journals should devote pages to this issue in their journals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Critique, Critical analysis, Evaluation.
نویسندگان مقاله
آصف زاده سعید آصف زاده | asefzadeh s saeed asef zadeh
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
عمومی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات