این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۵۵-۵۹

عنوان فارسی بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: امتحان بالینی با ساختار عینی یکی از بهترین روش‌های سنجش ابعاد شناختی، عاطفی و روان حرکتی دانشجویان پرستاری است. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) بر روی دانشجویان سال چهارم پرستاری انجام شد.. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، طبق اولویت‌بندی کارشناسانه از بین کلیه مهارتهای پرستاری، 10 مهارت انتخاب و فهرست وارسی برای عملکردهای منتخب تدوین شد. 37 دانشجو طی دو روز متوالی در 10 ایستگاه OSCE این مهارت‌ها را انجام دادند و در هر ایستگاه دو مشاهده‌گر، مطابق فهرست‌های وارسی، آنها را ارزیابی کردند. روایی ملاکی (همبستگی میانگین‌های نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به‌تفکیک با نمره به‌دست آمده از آزمون OSCE) و همسانی درونی (همبستگی نمرات کل دانشجویان در OSCE با نمرات دانشجویان در هر ایستگاه) محاسبه شد. هم‌چنین پایایی ارزیابان (همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهده‌گر در هر ایستگاه به‌طور جداگانه) و دو نیمه‌سازی آزمون (همبستگی نمرات ایستگاه‌های فرد و زوج) محاسبه گردید. یافته‌ها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری و بالینی به‌ترتیب 38/0 (031/0= p ) و 52/0 (005/0=p ) بود. در همسانی درونی، بالاترین ضریب همبستگی 77/0بود. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی ارزیابان به‌ترتیب 38/0 و 95/0 بود. در دو نیمه‌سازی آزمون نیز ضریب همبستگی دو نیمه آزمون 61/0 (05/0>p) بود. نتیجه‌گیری: استفاده از OSCE، به‌عنوان روشی معتبر و پایا برای سنجش مهارت‌های پرستاری توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی بالینی، OSCE، روایی ملاکی، روایی سازه، پایایی.

عنوان انگلیسی Reliability and validity of OSCE in evaluating clinical skills of nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Objective structured clinical examination (OSCE) is one of the preferable means of evaluating cognitive, emotional and psychomotor aspects of nursing students. The present study was designed to determine the reliability and validity of OSCE in evaluating clinical skills of nursing students. Materials and methods: For this descriptive study, 10 different skills of nursing students were selected. Then, 37 students performed these skills at 10 different OSCE stations, during which two experienced inspectors evaluated their performance. Finally, the correlation between OSCE scores and the mean theoretical and clinical performance scores of students was calculated. Meanwhile, the correlation between the total OSCE scores with OSCE score of each station was determined. Inspectors’ reliability (correlation between scores reported by inspectors at each station) was also calculated. Results: The correlation coefficient of OSCE scores and mean theoretical and clinical performance scores were 0.38 (p=0.031) and 0.52 (p=0.005), respectively. Correlation coefficient of inspectors’ reliability was in a range of 0.38-0.95. Conclusion: OSCE is strongly suggested as a reliable and valid means of evaluating nursing students’ clinical skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical evaluation, OSCE, Reliability, Validity.

نویسندگان مقاله مرضیه معطری | m moattari
faculty of nursing and midwifery, shiraz university of medical sciences
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

شادی عبدالله زرگر | sh abdollah zargar


مسعود موسوی نسب | m mousavinasab


نجف زارع | n zare


پروین بیگی مروست | p beygi marvdast



نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-336&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان‌شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات