این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۳۲، شماره ۳، صفحات ۲۲۷-۲۳۱
عنوان فارسی
خودارزیابی عملکرد بیمارستانها و مراکز آموزشی- درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان با استفاده از مدل تعالی سازمان، سال ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت برنامهریزی و اجرای یک نظام ارزیابی و کارآمدی مدل تعالی عملکرد اروپایی (EFQM)، در این مطالعه، عملکرد بیمارستانها و مراکز آموزشی- درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل EFQM ارزیابی گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در سال 1386 انجام گرفت. مدیران کلیه بیمارستانها و مراکز آموزشی- درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان جامعه آماری را تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمان بود. دادههای جمعآوری شده، با توجه به اهداف پژوهش، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد مراکز مورد مطالعه، در بعد رهبری، 56 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بعد خط مشی و استراتژیها، 40 از مجموع 80 امتیاز؛ در بعد کارکنان، 51 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد شراکتها و منابع، 50 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد فرایندها، 71 از مجموع 140 امتیاز؛ در بعد نتایج مشتری، 103 از مجموع 200 امتیاز؛ در بعد نتایج کارکنان، 42 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد نتایج جامعه، 28 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بعد نتایج کلیدی عملکرد، 74 از مجموع 150 امتیاز بود. میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد مراکز در کل، 516 از مجموع 1000 امتیاز بود (52% از 100% امتیاز). نتیجهگیری: با توجه به اینکه هدف اصلی خودارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمان، در وهله اول، شناخت وضعیت فعلی سازمان و تعیین نقاط ضعف و قوت آن و در مرحله بعد تلاش در جهت تقویت قوتها، رفع کاستیها و بهبود وضعیت سازمان میباشد، یافتههای این بررسی توانست نقاط قوت و ضعف مراکز مورد مطالعه را تعیین نموده و راهنمایی برای تصمیم گیریها و سیاستگذاریهای مدیریتی باشد. یافتهها نشان داد توجه به نتایج برتری سازمان به ویژه در دو معیار نتایج کارکنان و نتایج جامعه ضروری میباشد. همچنین به منظور فرهنگسازی و ایجاد بستر مناسب برای انجام خودارزیابیهای اصولی و صحیح، طراحی و ارایه برنامههای آموزشی بیشتر در این زمینه ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Performance Self Assessment by the Excellence Model in Different Hospitals of Isfahan University of Medical Sciences and Healthcare Services 2006
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: In the turbulent healthcare marketplace, performance is often of the highest importance as a result, performance evaluations are critical to the long-term success of the organization. Among different performance appraisal systems, one current method is appraisal by The Excellence Model (EFQM). The underlying philosophy of the EFQM Model is that of continuous quality improvement based on an integrated framework that attempts to describe the relationships between processes, people and results, all of which are relevant to the provision and delivery of healthcare. This study aimed to assess the Performance in different hospitals of Isfahan University of Medical Sciences and Healthcare Services by using The Excellence Model. Methods: This cross-sectional study was carried out in 2007. The research population included managers in hospitals belong to Isfahan University of Medical Sciences and Healthcare Services. Data were collected by a questionnaire that had been used in past studies. This questionnaire of 50 items was completed by managers. Results: The mean scores for self-assessment in different fields were as follows: The mean score in leadership performance: 56/100 policy and strategy: 40/80 workforce 51/90 partnerships and resources: 50/90 processes: 71/140 customer results: 103/200 workforce results: 42/90 society results: 28/60 function key results: 74/150. Total mean scores of performance self-assessment was 516/1000. Conclusion: Culture of self-assessment is important to evaluate performance accurately. Findings of this study underscore the need for improvement in the areas pertaining to workforce and customer satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حانیه سادات سجادی | sajadi hs
دکتر محمدحسین حریری | hariri mh
دکتر سعید کریمی | karimi s
سارا برات پور | baratpour s
office no. 309, building no. 2, vice-chancellory for administrative and financial services, main office, isfahan university of medical sciences, hezar jarib st., isfahan, iran. email h_sajadi@mail.mui.ac.ir
اصفهان، خیابان هزار جریب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ستاد مرکزی، معاونت پشتیبانی، ساختمان شماره 2، اتاق 309؛
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-425&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات