این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۳۲۷-۳۳۴

عنوان فارسی تدوین برنامه استراتژیک آموزشی رشته تخصصی پوست در ایران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تدوین برنامه‌ای جامع برای آموزش تخصصی به منظور استفاده بهینه از منابع، دستیابی به جایگاه برتر علمی و در نهایت پاسخگویی نظام سلامت به نیازهای واقعی جامعه، یکی از رسالت‌های نظام آموزش تخصصی کشور می‌باشد. هدف اصلی این مطالعه تدوین برنامه استراتژیک آموزشی پوست برای سال‌های 1386 تا 1388 بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی است و به روش بحث گروهی متمرکز در سال 1385، به مدت 12 ماه و با همکاری 6 تا 10 نفری از اساتید گروه‌های آموزشی پوست و سایر ذی‌نفعان از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفت. یافته‌ها: نقاط قوت و ضعف همچنین فرصت‌ها و تهدیدها مشخص شدند. اهداف راهبردی در سه حیطه اهدف آموزشی، اهداف پژوهشی و خدماتی مشخص گردید. اهداف آموزشی برنامه شامل، تربیت نیروی انسانی متخصص و متناسب با نیازهای جامعه در سطوح عمومی، تخصصی و فلوشیپ، ارتقای سطح آموزشی مراکز علمی رشته پوست با استفاده از تمامی امکانات و ایجاد سیستم ارزشیابی استاندارد، ارتقای مستمر سطح دانش و نگرش و مهارت‌های حرفه‌ای متخصصین پوست می‌باشد. اهداف پژوهشی برنامه شامل، توسعه تبادلات علمی بین بخشی و بین‌المللی جهت ارتقای آموزش، پژوهش و درمان در کشور، توسعه پژوهش‌های کاربردی مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه است. همچنین در حیطه اهداف خدماتی ارایه خدمات متناسب با نیازهای جامعه با روش‌های پیشرفته و هزینه اثربخش به عنوان هدف راهبردی می‌باشد. نتیجه‌گیری: با استفاده از نتایج این مطالعه، اهداف عینی سال اول برنامه مشخص گردید. همچنین ضرورت حمایت همه جانبه سیاستگذاران کلان آموزشی در اجرای برنامه آموزشی و ارتقای روند آن کاملاً مشخص گردید. واژگان کلیدی: برنامه‌ریزی استراتژیک، آموزش، دوره تخصصی، رشته پوست
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ریزی استراتژیک، آموزش، دوره تخصصی، رشته پوست

عنوان انگلیسی Strategic Educational Planning of Dermatology in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Strategic thinking is the most essential part of educational planning. The main purpose of the present study is developing the Strategic educational planning of dermatology in Iran from 2007 to 2010. Materials and Methods: A qualitative investigation using focused group discussion was implemented for developing educational strategy in dermatology. Six to ten academic members of dermatologic departments and other stakeholders participated in this study. Strengths, weaknesses, opportunities and threats of dermatology education in Iran were analyzed. Strategic objectives in three domains, viz. education, research, and provision of health services were identified. Results: Educational objectives included training personnel at different academic levels ranging from general practice and specialization to fellowship in dermatology in accordance with the needs of the general public. In the field of research, necessity for more national and international participation and scientific discourse was recognized. In the health services domain designing cost-effective techniques for optimal management of dermatological problems are needed. Conclusion: Results of this study underscore the necessity of support for decision makers in Iranian health system. Keywords: Strategic Planning Education Subspecialty Dermatology
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Strategic Planning, Education, Subspecialty, Dermatology

نویسندگان مقاله عباس نتظاری | a entezari


محمد شهیدی دادرس | m shahidi dadras


زهرا حلاجی | z hallaji


حسین مرتضوی | h mortazavi


پرویز طوسی |



نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-443&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات