این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 4 آبان 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۴
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی باورهای بهداشتی بر میزان آگاهی و مشارکت افراد در معرض خطر متوسط ابتلاء به سرطان کولورکتال
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و هدف: ارائهکنندگان مراقبت میتوانند نقش مهمی در آموزش و ایجاد رفتارهای بهداشتی در مورد عوامل خطر، غربالگری و کشف زودرس سرطان دارند. در این مطالعه تاثیر آموزش کارمندان در معرض خطر متوسط ابتلاء به سرطان کولورکتال رسته اداری مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر میزان آگاهی و مشارکت آنان در برنامههای غربالگری بررسی شد. روش بررسی: در این تحقیق تجربی، در مرحله اول، ابتدا افراد واجد شرایط انتخاب و سپس به طور تصادفی به دوگروه آزمایش و شاهد (هر گروه 78 نفر) تقسیم شدند. اطلاعات جمعیت شناختی، میزان آگاهی، وضعیت تمایل و موانع موجود برای شرکت در برنامه غربالگری سرطان کولورکتال با دو پرسشنامه مجزا بررسی شد. همچنین از آنها دعوت شد تا جهت انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع به محل تعیین شده مراجعه کنند. در مرحله دوم، برنامه مداخله برای گروه آزمایش به اجرا درآمد و ضمن ارائه یک دفترچه آموزشی، طی 2 تا 3 جلسه حضوری آموزشهای لازم در مورد سرطان کولورکتال و برنامههای غربالگری آن داده شد. در مرحله سوم، میزان آگاهی افراد مورد پژوهش در مورد سرطان با پرسشنامه و میزان مشارکت آنان برای آزمایش خون مخفی در مدفوع مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: اکثر افراد شرکت کننده نسبت به انجام آزمایشهای غربالگری سرطان کولورکتال علاقمند نبودند. بیشترین مانع ذکر شده برای آزمایش خون مخفی و کولونوسکپی به ترتیب کمبود وقت و احساس سالم بودن (فقدان علائم بیماری) بود. میزان آگاهی گروه آزمایش از 7/4±2/1 در قبل از مداخله به 9/1±2/11 در بعد از مداخله رسید (001/0>P). این میزان در گروه شاهد در قبل و بعد مداخله به ترتیب 9/3±7/1 و 8/3±6/2 بود (001/0>p). میزان مشارکت افراد گروه تجربی چند برابر گروه شاهد بود (001/0>P). نتیجه گیری: آموزش و تشویق کارکنان به مشارکت در برنامه های غربالگری همراه با تمهیداتی جهت رفع موانع درک شده توسط آنان موجب افزایش سطح دانش و مشارکت کارکنان شد. واژگان کلیدی: سرطان کولورکتال، برنامههای غربالگری، میزان آگاهی، میزان مشارکت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Educational Intervention on the knowledge and participation of Administrative Health Personnel in Colorectal Cancer Screening program at Shiraz University of Medical Sciences Shiraz 2003
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Background: Health care providers play an important role in planning & implementing policies to improve health behavior in the general population and increase participation in screening programs for early detection of cancer. This study was conducted to examine the effect of education on knowledge and the rate of participation of official administrative personnel with average risk for colorectal cancer, (age > 40 years), in colorectal cancer screening program at Shiraz University of Medical Sciences. Materials and methods: In the first stage of the research, 156 subjects were selected based on pre-defined criteria using a questionnaire. They were then randomly divided in two groups, experimental and control groups with 78 subjects in each group. Demographic data, level of knowledge, willingness and perceived barriers to participate in screening programs were examined via two separate questionnaires. They were also asked to give stool samples to test for occult blood. In the second stage of the research, the intervention program, (based on health belief model) was conducted for the experimental group. An educational booklet and necessary information regarding colorectal cancer and screening programs were provided to them in two to three sessions. All subjects were asked to submit the stool samples to the laboratory for occult blood test if a subject did not comply, a reminder was sent to him /her. In the third stage, knowledge, (post-test) and the rate of subjects' participation in the screening program was analyzed. Results: The results of the study revealed that most people are not interested in colorectal screening tests. Reasons given for disinclination for occult blood test & colonoscopy were lack of time & feeling healthy, respectively. Knowledge in both experimental and control groups regarding colorectal cancer was improved, this improvement was significantly higher in the experimental group, (p< 0.001). Furthermore, participation of the experimental group in the screening program was significantly higher than that of the control group (p< 0.001). Conclusions: Educating the subjects regarding colorectal cancer and sending reminders regarding stool tests may result in an increase in the knowledge & participation of subjects in screening programs for colorectal cancer. KEYWORDS: Colorectal cancer, Screening program, Educational program, Knowledge, participation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه معطری | m moattari
مهین روزیطلب | m rouzitalb
مهدی صابرفیروزی | m saber firoozi
نجف زارع | n zare
سکینه غلامزاده | gholamzadeh
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-455&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
گوارش و کبد
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات