این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 4 آبان 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۳۴، شماره ۴، صفحات ۲۰۹-۲۱۳
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر روشهای تدریس تئوری-عملی با عملی- تئوری درس آناتومی بر میزان یادگیری و رضایتمندی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری درس آناتومی در تشخیص و درمان بیماریها و نیز مشاهده عدم موفقیت روشهای معمول تدریس آن و وجود گزارشاتی مبنی بر موفقیت پیش سازمان دهنده یا پیشزمینه در ارتقاء کیفیت آموزش و به منظور مقایسه دو روش تدریس تئوری-عملی با عملی-تئوری بر یادگیری درس آناتومی و نیز میزان رضایت دانشجویان، این تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گرفت. روش بررسی: تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع cross-over روی 20 دانشجو و در کل 40 نمونه انجام گرفت. در روش تدریس تئوری-عملی، به مدت 6 هفته ابتدا مباحث تئوری آناتومی در سه بخش اسکلتی-عضلانی، احشا و عروق-اعصاب و نیز در سه حیطه روانی، آموزشی و امتحان، مطابق سر فصلهای آموزشی مصوب، ارائه شد و سپس کلاسهای عملی (تشریح جسد و استفاده از مولاژ) تشکیل گردید. در روش تدریس عملی-تئوری، مباحث آناتومی مشابه و نیز با شرایط مشابه آموزش داده شد، با این تفاوت که ابتدا کلاسهای عملی و سپس کلاسهای تئوری تشکیل گردید. نمرات دانشجویان در آخر ترم به عنوان میزان یادگیری با آزمون من- ویتنی U مورد قضاوت آماری قرار گرفت. همچنین میزان رضایت دانشجویان نیز بررسی گردید. یافتهها: تحقیق روی 20 دانشجو شامل 10 نفر دختر و 10 نفر پسر در 2 مرحله با دو روش تدریس انجام گرفت. میزان یادگیری در روش تدریس تئوری-عملی برابر 1/2± 8/11 و در روش تدریس عملی-تئوری برابر 9/1±0/15بود (001/0p< ). میزان رضایتمندی دانشجویان از روش تدریس عملی-تئوری بیشتر بود (05/0p<). نتیجهگیری: به نظر میرسد روش تدریس عملی-تئوری در یادگیری درس آناتومی موثرتر بوده و نیز میزان رضایت دانشجویان را افزایش میدهد. تحقیقات بیشتر را در سایر دروس مشابه توصیه مینماید. واژگان کلیدی: روش تدریس، آناتومی، یادگیری
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، روش تدریس، آناتومی، یادگیری
عنوان انگلیسی
Comparing the effects of theory-practice and practice-theory methods of teaching anatomy on student learning and satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Educational systems need to modify teaching methods in order to be effective. This research was conducted to study the effects of theory-practice and practice-theory methods of anatomy teaching on student learning and satisfaction. Methods: This quasi-experimental survey was carried out on second semester students of Lorestan University. During a 6-week period students were taught the anatomy of musculo-skeletal, neuro-vascular, and visceral systems according to the curriculum by two different methods one group of students attended theory classes initially and were subsequently designated to practical sessions in the laboratory which included practicing dissection on mannequins and human bodies. The order of teaching was reversed for the secondgroup who received practical lessons first and attended theory lectures subsequently. Satisfaction with the curriculum was gauged through a pre-designed questionnaire and the degree of learning was assessed through a written examination. Data was analyzed by SPSS software. Results: In the musculo-skeletal section, learning outcomes and satisfaction were significantly higher in the practice-theory method while for visceral and neurovascular systems, no significant statistical differences were observed in the learning outcomes between the 2 methods. Degree of satisfaction was significantly higher with the practice-theory method for learning the visceral section but not for the neuro-vascular system. Conclusion: Practice-theory method of anatomy teaching can be an acceptable replacement for theory-practice method (usual method) in the educational system. Keywords: Teaching methods, Anatomy, education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Teaching methods, Anatomy, education.
نویسندگان مقاله
علیرضا خلعتبری | ali reza khalatbary
department of anatomical sciences, lorestan university of medical sciences, khoramabad, iran
گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
احمد تمجیدی پور | ahmad tamjidipoor
department of anatomical sciences, lorestan university of medical sciences, khoramabad, iran
گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-536&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آناتومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات