این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 20 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۳۶، شماره ۵، صفحات ۲۴-۲۹
عنوان فارسی
بررسی میزان مهارتهای ارتباطی و عوامل مرتبط با آن در مدرسین دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد از نظر دانشجویان در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و هدف: بدون شک اگر تدریس را معادل مفهوم ارتباط نگیریم، دست کم باید ارتباط را شرط لازم تدریس در فرایند آموزش به حساب آوریم. هیچ گونه یادگیری یا تغییر در فرایند تدریس صورت نخواهد گرفت، مگر آنکه معلم(استاد) با فراگیرانش ارتباط موثر برقرار کند. این مطالعه به منظور بررسی میزان مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی استادان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد درسال 1388 انجام شده است. روش بررسی: تحقیق به روش پیمایشی و مقطعی انجام گرفت .مهارتهای ارتباطی در این تحقیق دردوحیطه مهارتهای ارتباطی کلامی و مهارتهای ارتباطی غیر کلامی انجام گرفت که مستقیما از دانشجو در یک طیف لیکرت پنج گزینه (بسیار ضعیف، ضعیف، متوسط، خوب، بسیار خوب) ارزیابی شد. روایی آن قبلا مورد تایید قرار گرفته است. به منظور پایایی پرسشنامه، در یک مطالعه آزمایشی که روی تعداد 10 دانشجو به فاصله یک هفته با روش test-Retest انجام گرفت و پایایی پاسخها برابر 85/0به دست آمد. شیوع عدم مهارت ارتباطی کلامی و غیر کلامی در نمونهها تعیین شد و نقش عوامل مرتبط با آزمون کای دو و یا آزمون دقیق فیشر مورد قضاوت آماری قرارگرفت. یافتهها: تحقیق روی تعداد 755 دانشجو انجام گرفت . 2/37 درصد دانشجویان مورد بررسی مرد و 2/68 درصد زن بودند.نتایج آماری نشان می دهد که از نظر6/13درصد دانشجویان مهارت ارتباطی استادان خیلی خوب، در 3/34 درصد خوب ، در 4/45 درصد متوسط و در 6/6 درصد ضعیف بود. با توجه به مقادیر بدست آمده از نظر 48 درصد دانشجویان ، استادان مهارت ارتباطی قابل قبول داشته اند و در 52 درصد این مهارت ضعیف بود . با توجه به این شیوع عدم مهارت در استادان ، میزان واقعی عدم مهارت استادان از نظر دانشجویان از حداقل 4/48 تا 6/55 درصد برآورد می گردد. نتیجهگیری: به نظر می رسد که میزان مهارت های ارتباطی استادان دانشکده از نظر دانشجویان پایین و جای نگرانی دارد و اقدامات لازم برای کاهش آن توصیه می شود. واژگان کلیدی: مهارتهای ارتباطی کلامی، مهارتهای ارتباطی غیر کلامی، ارتباطات بین فردی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Assessment of communication skills and related factors in Dental School teachers in 2010
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: In order to communicate effectively with their students all teachers need verbal and non-verbal communication skills. The aim of this study was to evaluate these skills in the faculty members of the Shahed Dental School in 2010. Materials and methods: Cross-sectional survey was done by asking the students to fill up a questionnaire regarding their opinions about the communication skills of their teachers, based on five-item Likert scale(very poor, poor, fair, good, very good).. The reliability of the questionnaire was tested in a pilot study on 10 students for one week by test-retest method and a reliability of 85/0 was obtained. Results: Seven hundred and fifty-five students were included in the study 68.2% were females. Their opinion was as follows: 13.6% rated their teachers to be very good as regards communication skills, 34.3% as good, 45.4% as fair, and 6.6% as poor. For 48% of students, communication skills of their teachers were acceptable and for 52 percent these skills were poor. Conclusion: It seems that interventional programs are needed to improve communication between the faculty members and their students. Keywords: Verbal communication skills, Communication skills, Verbal, Interpersonal communication.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن سمیاری | hassan samyari
associate professor, department of periodontics and education deputy, faculty of dentistry, shahed university
دانشیار، بخش پریو و معاون آموزشی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
سیما رسولی | sima rasouli
expert employee of department of education, faculty of dentistry, shahed university
کارشناس مسئول واحد آموزش، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
ناصر ولایی | naser valaei
member of scientific board, thalassemia research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
عضو هیئت علمی، مرکز تحقیقات تالاسمی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
مریم مکبری نیا | maryam mokabberinia
expert employee of department of education, faculty of dentistry, shahed university
کارشناس مسئول واحد آموزش، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
محمدعلی همتی | mohammad ali hemmati
assistant professor, department of prosthodontics, faculty of dentistry, shahed university
استادیار، گروه پروتز، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-632&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات