این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۳۸، شماره ۳، صفحات ۱۴۵-۱۴۷
عنوان فارسی
مقایسه روش تدریس تئوری-عملی با عملی-تئوری بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در درس بیماریهای دهان
چکیده فارسی مقاله
چکیده سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری و رضایتمندی دانشجویان از تدریس و نبود پیشینه کافی، این مطالعه با هدف مقایسه روش تدریس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر یادگیری درس بیماریهای دهان ورضایتمندی دانشجویان درسال 1392 انجام گرفت. روش بررسی: این تحقیق به روش کار آزمایی بالینی متقاطع در دو مرحله روی 37 نفر از دانشجویان سال چهارم دندانپزشکی انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه الف و ب تقسیم شدند. در مرحله اول تحقیق، تدریس 5 ضایعه شامل لیکن پلان، لکوپلاکیا، پایوژنیک گرانولوما، اسکواموس سل کارسینوما و ANUG به گروه الف (شاهد) به صورت تئوری-عملی وبه گروه ب (مورد) به صورت عملی-تئوری تدریس شد. در مرحله دوم، 5 ضایعه دیگر با سختی در یادگیری مشابه شامل آفت، اریتم مولتی فورم، هرپانژین، بیماری دست-پا-دهان و فارنژیت لنفوندولر حاد با عوض شدن جای دو گروه تدریس شد. درپایان آزمونی شامل تست و عکس و اسلاید هر کدام با 50 درصد نمره هر روش تدریس به صورت سراسری گرفته شد. میزان یادگیری با آزمون من ویتنی- U و نیز میزان رضایت از روش تدریس در یک طیف 5 گزینه ای مشخص و مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافتهها: تحقیق روی تعداد 37 انجام گرفت و افراد دو گروه مشابه بودند. میزان یادگیری گروه شاهد12/2± 5/15 ودر گروه مورد 5/3±8/13 بود (1/0p(p. نتیجهگیری: به نظر میرسد که حداقل در آموزش ضایعات دهانی دو روش تدریس مشابه باشند. با توجه به اهمیت مطالعه، تحقیقات بیشتر را توصیه میکنیم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of theory-practical teaching method with practical-theory method on learning and student satisfaction in oral medicine
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Considering the importance of learning and student’s satisfaction and lack of sufficient background in effective methods of learning, this study aimed to compare the practical-theoretical teaching method with theoretical-practical method along with student’s satisfaction. Materials and methods: This study was carried out through crossover clinical trial research method in two stages on 40 fourth-year dental students. The students were randomly divided in two groups (A and B). In the first stage of this research 5 lesions including (pyogenic granuloma, lichenplanus, leukoplakia, squamous cell carcinoma, and necrotizing ulcerative gingivitis) were taught to (A) group through practical-theoretical teaching method and were taught to (B) group through theoretical-practical method. In the second stage 5 other lesions including (recurrent aphthous stomatitis, herpangina, hand-foot-mouth disease, erythema multiforme, acute lympho nodular pharyngitis) with the same difficulty in learning were taught with replacement of two groups. At the end an exam including multiple choice test, pictures and slides consisting of 50% of the overall score was taken from the subjects. Learning and satisfaction were analyzed by using t-test. Results: This study consisted of 33 (82.5%) females and 23 (17.5%) males. The gained mark in group (A) in practical questions was 5.66±1.12 and in group (B) was 4.83±1.33, which was statistically significant (P< 0.05). Students satisfaction was not statistically significant between two groups (p>0.05). Conclusion: It seems that regardless of the teaching method, coordinating the method with the subject is a great importance in educating either oral medicine or other subjects in dental education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Oral medicine, Teaching method, Satisfaction
نویسندگان مقاله
آرش عزیزی |
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی، گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دکتر آرش عزیزی
آرزو علایی |
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی، گروه بیماری های دهان، فک و صورت،
ناصر ولایی |
دانشگاه آزاد اسلامی
معصومه باقری |
دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-717&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات