این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۳۹، شماره ۴، صفحات ۱۸۹-۱۹۴

عنوان فارسی تأثیر تغذیه متناوب بر یادگیری و حافظه فضایی و علایم متابولیکی استرس مزمن در موش‌های کوچک آزمایشگاهی نر
چکیده فارسی مقاله سابقه‌و‌هدف: عوامل استرس‌زا از طریق واکنش‌های بیوشیمیایی همچون هورمون‌های گلوکورتیکوئیدی می‌توانند روی حافظه و یادگیری اثر بگذارند. روزه‌داری یک نوع عادت تغذیه‌ای است که آثار مثبت شناخته شده‌ای از آن روی دستگاه‌های مختلف بدن گزارش شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر تغذیه متناوب روی حافظه و یادگیری موش‌های تحت استرس مزمن است. مواد و روشها: در این مطالعه تجربی حیوانات به چهار گروه 9 تایی تقسیم شدند، گروه اول آب و غذای کافی دریافت کردند، گروه دوم به مدت یک هفته در روز دو ساعت از غذا محروم شدند و سپس به مدت هفت روز تحت استرس شوک الکتریکی کف پا قرار گرفتند، گروه سوم تنها به مدت یک هفته در روز دو ساعت از غذا محروم شدند و گروه چهارم تنها به مدت هفت روز شوک الکتریکی دریافت کردند. روز اول و آخر آزمایش‌ها از همه حیوانات برای سنجش کورتیکوسترون نمونه خونی گرفته شد. سپس حافظه و یادگیری تمامی گروه‌ها با استفاده از ماز بارنز سنجیده شد. یافته‌ها: آنالیز داده‌های مربوط به سطح پلاسمایی کورتیکوسترون گروه‌های تحت مطالعه نشان داد که گرچه استرس مزمن باعث افزایش معناداری این متغیر نسبت به گروه کنترل شده است، اما روزه داری بویژه در موش‌های تحت استرس مزمن به‌طور چشمگیری مانع از افزایش سطح پلاسمایی کورتیکوسترون شده است. از طرف دیگر، تغذیه متناوب به‌طور مؤثری باعث کاهش قابل توجهی در مدت زمان حافظه به ویژه در موش‌های تحت استرس مزمن می‌شود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده از این مطالعه، مشخص شد که روزه‌داری می‌تواند در تقابل با آثارمنفی استرس مزمن، باعث بهبود روند حافظه و یادگیری فضایی بویژه در موش‌های تحت استرس شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of intermittent feeding on learning and spatial memory and metabolic symptoms of chronic stress in male mice
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Memory and learning are the putative targets for the stressors by some biochemical reactions such as glucocorticoid hormones. Intermittent feeding is a kind of dietary behavior with some reported positive efficacy on the various systems of the body. The aim of this study was the evaluation of intermittent feeding on learning and spatial memory in the male mice under chronic stress. Materials and Methods: Thirty-six male NMRI mice were divided in four groups; control and stress groups received enough food and water but intermittent feeding (IF) group and stressed mice plus IF treatment group were under food and water deprivation two hours in a day for two weeks. The stress condition was performed by foot shock electronic during the second week. Subsequently, Barnes maze test was performed to evaluate learning and memory for all groups in third week and the plasma corticosterone level was determined by corticosterone elisa kit. Results: We indicated that chronic stress led to a significant enhancement in plasma corticosterone level but IF could inhibit this elevation in the stressed mice and significantly reduced learning and memory time. Conclusion: The findings showed that IF could improve learning and spatial memory in the male mice under stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرجان شجاعی | marjan shojaei
1department of physiology, faculty of medicine, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

هدایت صحرایی | hedayat sahraei
2neuroscience research center, baqiyatallah a.s. university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران

نسرین شجاعی | nasrin shojaei
3department of biochemistry, tehran university, tehran, iran.
گروه بیوشیمی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

ناهید سراحیان | nahid sarahian
2neuroscience research center, baqiyatallah a.s. university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج ، تهران، ایران

قاسم عطارزاده یزدی | ghasem attrrzadeh yazdi
1department of physiology, faculty of medicine, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2296-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات