این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 14 آبان 1404
دانش حسابداری
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۲۹
عنوان فارسی
بررسی نقش تعدیلی مدیریت سود واقعی بر ارتباط بین تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی– شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرکز مشتری براجتناب مالیاتی با درنظرگرفتن نقش تعدیلی مدیریت سود واقعی است. برای اندازهگیری اجتناب مالیاتی از تفاوت نرخ قانونی و واقعی مالیات شرکت استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر، شامل 79 شرکت پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران برای دورۀ زمانی 1385 تا 1394 است. در این پژوهش برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تمرکز مشتری شرکت دارای تأثیر مثبت و معنادار بر فعالیتهای اجتناب مالیاتی آن است. علاوه بر این، یافتههای پژوهش بیانگر این است که ارتباط مثبت بین تمرکز مشتری و اجتناب از مالیات زمانی برجستهتر است که شرکت کمتر در مدیریت سود واقعی درگیر شود. به عبارت دیگر، شرکتهای با مشتریان عمده که در مدیریت سود واقعی درگیر هستند، کمتر احتمال دارد در اجتناب مالیاتی درگیر شوند که این با اثر جایگزینی بین مدیریت سود واقعی و اجتناب از مالیات سازگار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرکز مشتری،مدیریت سود واقعی،اجتناب مالیاتی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Moderating Role of Real Earnings Management on the relationship between Customer Concentration and Tax Avoidance- Evidence from Tehran Stock Exchange
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is to investigate the effect of customer concentration on tax avoidance considering the moderating role of real earnings management. To measure tax avoidance, the difference between the legal and actual tax rates of the company has been used. The sample of this study consists of 79 firms listed in Tehran Stock Exchange for the period from 2006 to 2015. To test the hypotheses, multivariate linear regression model was used. The results indicated that customer concentration had a significant positive impact on the activities of tax avoidance. In addition, the findings showed that a positive relationship between customer concentration and tax avoidance is more pronounced when a firm engages less in real earnings management. In the other words, firms with major customers that engage in real earnings management are likely to engage in less tax avoidance, and are consistent with a substitution effect between real earnings management and tax avoidance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دکتر احمد خدامی پور |
دانشیار حسابداری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
عباس شیبانی تذرجی |
دانشجوی دکترای حسابداری، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jak.uk.ac.ir/article_2046_d2d623171c735b220b07422682822403.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات