این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۲۷

عنوان فارسی مطالعۀ چرخۀ مد لباس در جامعۀ ایران
چکیده فارسی مقاله مد لباس، به‌منزله یکی از صنایع پرطرفدار فرهنگی، در عین سودآوری اقتصادی، نقشی جدی در انتقال ایده‏های خلاق و رشد فرهنگی جوامع مبتنی بر میراث فرهنگی آن‏ها ایفا کرده و در این مسیر چرخه‏ای را از آفرینش و طراحی تا تولید، توزیع و نهایتاً مصرف طی می‏کند. پژوهش حاضر، نظر به ابهام موجود در وضعیت چرخه مد لباس در جامعه ایران، از رهگذر مطالعه و مسئله‌شناسی این چرخه به دنبال توصیف و تحلیل وضعیت موجود چرخه مد لباس به تفکیک مراحل مختلف آن در ایران است. مطالعه چرخه مد با بهره‏گیری از روش مصاحبه (مصاحبه عمیق در طراحی، تولید و توزیع و مصاحبه نیمه‏ساخت‏یافته در حوزه مصرف مد) و مطالعات اسنادی در گردآوری داده‏ها و روش تحلیل مضمون (در تحلیل وضعیت طراحی، تولید و توزیع) و نیز تحلیل محتوای کیفی (در تحلیل وضعیت مصرف) ما را به این نتیجه رساند که با توجه به مشکلات محوری ساختاری معرفتی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی سیاسی احصاشده و پیامد اصلی آن، که عدم‏ نوآوری و دنباله‏روی از الگوهای وارداتی است، برندهای جریان‏ساز بومی در داخل شکل نمی‏گیرد. نبود برندهای اسلامی‏ ایرانی خود تبعاتی از قبیل گسست مراحل چرخه، التقاطی‌شدن آن و تشدید مشکلات موجود را در پی دارد که حاصل نهایی آن عدم شکل‏گیری چرخه درون‏زای مد بومی و غلبه الگوهای وارداتی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چرخه مد لباس، طراحی، تولید، توزیع، مصرف،

عنوان انگلیسی The study of the fashion cycle in Iran society
چکیده انگلیسی مقاله Fashion as one of the most popular cultural industries, while enjoying economic profit, has a significant role in the transfer of creative ideas and cultural growth of communities based on their cultural heritage, and in this direction, goes through a process from creation and design to production, distribution and Eventually consumption. Regarding to the ambiguity in the situation of the fashion process in Iranian society, this study seeks to describe and analyze the current situation of the fashion cycle of clothing in different stages of it development in Iran. Study of the fashion cycle using the interview method (in-depth interview in the design, production and distribution stages and semi-structured interview in the consumption stage) and documentary studies in collecting data and thematic analysis (in the analysis of the design, production and distribution situation) and Also, qualitative content analysis (in the analysis of the consumption situation) led us to conclude that regarding to significant problems in the Knowledge structure, socio-cultural strucure and political economic structure, domestic and pioneer brands can not be created in Iran. The lack of Islamic-Iranian brands has consequences like the separation of the process stages from each other and increasing existing problems in each of this stages. Finally the endogenous fashion process never be formed and imported patterns overcome the Iran clothing market.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عماد افروغ |
استاد دانشگاه

حسین مهربانی فر |
دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_67220_159042f5334efafd0caf3fdf722de506.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-803804.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات