این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۲

عنوان فارسی بررسی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بر اساس مدل هفت ستونی اسکانل در دانشگاه جندی‌شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله  زمینه و هدف: سواد اطلاعاتی مجموعه­ای از مهارت­ها برای شناسایی منابع درست اطلاعاتی و نیز دسترسی به آنها است. این مهارت­ها توان استفاده‌ی هدفمند از منابع اطلاعاتی را تقویت می­کند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان توانمندی دانشجویان کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از نظر سواد اطلاعاتی بر اساس الگوی «هفت ستونی اسکانل» بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی با استفاده از پرسش نامه­ای مبتنی بر الگوی هفت ستونی اسکانل انجام شد. روایی پرسش نامه‌ی فوق با استفاده از تحلیل محتوا از سوی استادان تخصصی تأیید و آلفای کرونباخ آن 93/0 محاسبه شد. جامعه‌ی پژوهش شامل 95 دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بود که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تحصیل می­نمودند. تعداد نمونه 40 نفر محاسبه شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آزمون­های آماری ناپارامتری Man Whitney و Cochran در محیط SPSS استفاده شد. یافته‌ها: میانگین امتیاز مهارت­های سواد اطلاعاتی جامعه‌ی مورد مطالعه، نسبتاً خوب برآورد شد(میانگین 43/0±5/0). سواد اطلاعاتی دانشجویان سال اول اختلاف معنی­داری با سایر دانشجویان داشت(03/0P<). دانشجویانی که واحدهای درسی مبانی کامپیوتر و روش تحقیق را گذرانده بودند از نظر مدیریت اطلاعات با سایر دانشجویان اختلاف معناداری داشتند(01/0P<). نتیجه‌گیری: با توجه به توسعه‌ی روزافزون فن­آوری اطلاعات، نیاز به گسترش مهارت­های سواد اطلاعاتی بویژه در افرادی که با بخش سلامت در ارتباط خواهند بود بسیار محسوس است. اگر چه میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان نسبتاً خوب برآورد شد، لازم است تدابیری برای بهبود مؤلفه­های سواد اطلاعاتی ایشان اتخاذ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Information Literacy Among Undergraduate Students Of Health Services Administration In Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences Based On SCONUL Seven Pillars Model: 2013
چکیده انگلیسی مقاله  Background and Aim: Information literacy is a set of skills required to identify rightful information resources and access to them. These skills are empowering goal oriented use of information resources. This study aimed to determine the ability rate of information literacy among health services administration students in Jundishapur University of Medical Sciences based on SCONUL seven pillars model. Materials and Methods: This cross-sectional descriptive-analytic study was conducted using a questionnaire developed based on SCONUL information literacy seven pillars model. Validity of the questionnaire was confirmed through content analysis and coefficient of Chronbach’s alpha was 0.93. The study population included students of health services administration in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2013. The sample size included 40 cases collected randomly. Data analyzed through SPSS descriptive statistics and non-parametric statistical tests. Results: The mean score for the studied components of information literacy abilities among the study population was 0.5±0.43. Information Literacy score among freshmen was significantly different from other students (P< 0.03). Students who passed Computer Basics and Research Methodology educational courses showed significant differences from other students in the information management (P< 0.01). Conclusion: Given the increasing development in information technology, the need to develop information literacy skills is considerable especially among those who are going to be engaged in the health sector. Although studied students’ information literacy estimated relatively well, it seems necessary to take measures to improve their information literacy in all components.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزاد فرجی خیاوی | farzad faraji khiavi
assistant professor, health services administration department, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

منصور ظهیری | mansour zahiri
assistant professor, health services administration department, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

کامبیز احمدی انگالی | kambiz ahmadi angali
assistant professor, statistics and epidemiology department, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
استادیار گروه آمار و اپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

بهاره میرزایی | bahareh mirzaei
bachelor of sciences in health services administration, health services administration department, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

محمد ویسی | mohammad veisi
bachelor of sciences in health services administration, health services administration department, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مرجان عرب رحمتی پور | marjan arab rahmatipour
master of sciences student in librarian and information sciences, roudehen islamic azad university, roudehen, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-67&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات