برنامه ریزی توسعه کالبدی، جلد ۵، شماره پیاپی ۹، صفحات ۲۵-۵۷

عنوان فارسی عملکرد پیاده‌راه‌ها در بهبود کالبد شهری (مطالعه موردی: کلان شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله انسان در حرکت پیاده به دلیل توجه به محیط، ارتباط بیشتری با فضای اطراف خود برقرار می‌کند به همین دلیل عناصر شهری در مسیرهای پیاده از اهمیت بالایی برخوردار هستند. همین امر باعث می‌شود تا افراد پیاده در حرکت آرام همراه با گفتگو و خرید، تأثیر بیشتری از محیط و هویت آن بپذیرند. جداسازی فضای حرکت پیاده از سواره علاوه بر کاهش اثرات نامطلوب آلودگی‏های صوتی و محیطی، به بهبود رفت و آمد در شهرها کمک می‌کند. در این تحقیق ضمن توجه به طراحی و ساخت پنج پیاده راه کلان‏شهر تهران به عملکرد آنها بر کالبد شهری پرداخته شده است. برای انجام این کار با تأکید بر سه مولفه "رفت و آمد شهری"، "فضای سبز و بهداشت محیطی" و "هویت شهری"، تغییرات آنها را در نتیجه ساخت پیاده‏راه‏ها مورد نظر قرار داده‌ایم. داده‌های تحقیق از پرسشنامه طراحی و تکمیل شده توسط کسبه محل و استفاده کنندگان از پیاده راه به همراه یافته‏های میدانی و منابع کتابخانه‏ای حاصل شده است. برای تکمیل پرسشنامه‌ها از فرمول کوکران استفاده شده و حجم نمونه 350 نفر است. در تحلیل داده‌ها از آزمون های" t تک نمونه‌ای" و "واریانس یک طرفه" در نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل‏ها، ارتقاء مقادیر مولفه‌های مورد بررسی را در نتیجه ساخت پیاده‏راه‏ها بیان می‌کند. همچنین در تحلیل واریانس یک طرفه، پنج پیاده راه اختلاف معناداری در میزان بهبود در مولفه ها داشتند و  این به معنی وجود تفاوت عملکردی در بین برخی مولفه‌ها در پنج پیاده راه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیاده راه، کالبد شهری، رفت و آمد شهری، فضای سبز، هویت محلی، تهران،

عنوان انگلیسی Functions of pedestrian zones in improving the urban structure (case study: Tehran metropolitan)
چکیده انگلیسی مقاله In compare to driving, cycling and other transportation modes, people pay more attention to their surrounding and connect with the environment while they are walking. Therefore, urban elements closed to the walking paths should be considered as very important elements. Pedestrians, while talking and shopping, accept more impacts from the environment and its characters than any other occasions. Separating the pedestrian spaces from roadways and streets can decrease the effects of noise and environmental pollutions and finally improve the issue of commuting in the city. The present study focuses on designing and constructing five pedestrian zones in metropolitan of Tehran and investigates their functions on urban structure. In the present study, attention is paid to five pedestrian zones of Tehran metropolitan to investigate their effects on urban structure. To do this, the emphasis of the present study is on changes occurred in three criteria including: "urban commuting space", "green space and environmental health", and "urban identity", after construction of the pedestrian zones. Main required data were collected from the questionnaire designed and completed by the local businessmen community and pedestrian zone users. Field and documentary data were used as well. The sample included 350 questionnaires selected by Cochran formula. The results indicated that the studied areas have already moved towards a homogeneous situation due to the construction of pedestrian zones. Also, in one-way analysis of variance, five pedestrian zones showed a significant difference of improvement among the criteria, which means that there is a functional difference between some of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید مهدی موسی کاظمی |
دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور ایران

اسماعیل علی اکبری |
استاد گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور

پرویز آرانی |
کارشناسی‌ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام‌نور


نشانی اینترنتی http://psp.journals.pnu.ac.ir/article_4830_109651a13c1c56ae6fc2957fd68da674.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2027/article-2027-773281.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات