|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۴۹، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
فراگیرسازی اجتماعی افراد کمتوان دهنی: ارائه مدل بومشناختی شبکههای اجتماعی و مشارکت محلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
فراگیرسازی اجتماعی برای افراد کمتوان ذهنی، خانوادهها، ارائه دهندگان خدمات، برنامهریزان و سیاستگذاران از اهمیت به سزایی برخوردار است. با توجه به اهمیت فراگیرسازی اجتماعی، هنوز مفهوم ابهام برانگیزی است که سبب همپوشی و تعارض در تعریف آن شده است. قوانین و سیاستها از فراگیرسازی کامل و موثر افراد کمتوان ذهنی و مشارکت آنها در محله حمایت میکنند. با این حال، مفهوم فراگیرسازی اجتماعی مبهم باقی مانده است و تعریفهای گوناگون و مغایری در پژوهشها و کتابها وجود دارد. تعریف جامع فراگیرسازی اجتماعی بر تعامل بین دو حوزه اصلی زندگی اشاره دارد؛ روابط میانفردی و مشارکت محلی. در سالهای اخیر، یک مدل بومشناختی از فراگیرسازی اجتماعی پیشنهاد شده است که عوامل فردی، بینفردی، سازمانی، محلی و اجتماعی - سیاسی را دربرمیگیرد. چهار حوزه از طریق پژوهشهای جدید شناسایی شده است که در پیشبرد مدل فراگیرسازی اجتماعی نقش دارد: اجرای سازمانی فراگیرسازی اجتماعی، فراگیرسازی اجتماعی افراد کمتوان ذهنی برای زندگی با اعضای خانواده خویش، فراگیرسازی اجتماعی افراد در طیف گستردهتری از ناتوانیها و نقش بالقوه سازمانهای خودحمایتگر در توسعه فراگیرسازی اجتماعی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Social Inclusion of People with Intellectual Disability: Providing Ecological Model of Social Networks and Community Participation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Social inclusion is an important goal for people with intellectual disability, families, service providers, planners and policymakers. Pay attention to importance of social inclusion, still remains somewhat obscure in this concept which lead to overlapped and conflict in its definitions. Legislation and policies concerning persons with disabilities advocate full and effective social inclusion and community participation. However, the concept of social inclusion remains unclear, there are multiple and conflicting definitions in articles and books. Comprehensive defining of social inclusion refers to interaction between two major life domains: interpersonal relationships and community participation. In recent years, proposed an ecological model of social inclusion that includes individual, interpersonal, organizational, community, and socio-political factors. Four areas identified by new researches that ecological model of social inclusion can move forward: organizational implementation of social inclusion; social inclusion of people with intellectual disability living with their members families, social inclusion of people along a broader spectrum of disability, and the potential role of self-advocacy organizations in promoting social inclusion. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد عاشوری | Mohamad Ashori
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-9&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-769195.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|