|
راهبرد دفاعی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۵-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و تبیین ابعاد تفکر راهبردی فرماندهان و مدیران ارشد در راستای ارتقای توان رزمی (مورد مطالعه: یک سازمان نظامی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که ابعاد تفکر راهبردی فرماندهان و مدیران ارشد کدام است؟ و اینکه وضعیت ابعاد تفکر راهبردی فرماندهان و مدیران سازمان نظامی مورد مطالعه چگونه میباشد؟ این تحقیق بر مبنای دستاورد یا نتیجه، از نوع توسعهای - کاربردی است که برای گردآوری دادههای آن، از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، فرماندهان و مدیران ارشد سازمان نظامی مورد مطالعه در سطوح مختلف و شاغل در یگانهای مستقر در شهر تهران میباشند که با استفاده از جدول مورگان و کرجسی و روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند، تعداد 80 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 91/0 میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که بصیرت دینی و اسلامی، خودباوری، هوشیاری محیطی، اندیشه نظاممند و خلاق، شم نظامیگری، یادگیری و مدیریت دانش و ... از مهمترین ابعاد تفکر راهبردی فرماندهان و مدیران ارشد سازمانهای نظامی تلقی میگردد. وضعیت کلی ابعاد تفکر راهبردی فرماندهان و مدیران ارشد سازمان نظامی مورد مطالعه نیز پایینتر از میانگین بوده و نیازمند بهبود میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر راهبردی، توان رزمی، سازمان نظامی، فرماندهان و مدیران ارشد، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation and Explanation of the Strategic Thinking Dimensions of the Commanders and Senior Managers Regarding Enhancement of the Combat power (Case study: A military Organization) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present paper tries to answer the following question: What are the aspects of the strategic thinking of the senior managers and leaders? What is the status of the strategic thinking dimensions of the commanders and managers of the given military organization? This research based on the achievement or result is a type of developmental-applied study which used a survey method in order to collect its required data. The statistical population of the research is the commanders and senior managers of the above-mentioned military organization at various levels and employed in the military units located in Tehran. Using Morgan and Krejcie Table and a non-probabilistic sampling method, 80 individuals were selected as the sample of this research. The main collecting data instrument used in this research was a researcher-made questionnaire with a reliability coefficient of 0.91. The results showed that religious and Islamic insight, self-esteem, environmental consciousness, systematic and creative thought, militancy, learning and knowledge management, etc. are considered as the most important dimensions of the strategic thinking of the senior commanders and managers of the military organizations. The general status of the strategic thinking dimensions of the given military organizations' commanders and senior managers has been lower than the average and is in need of improvement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا قرایی آشتیانی | استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ds.journals.sndu.ac.ir/article_246_4592940788462519b78f19169a77c5fd.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/829/article-829-762381.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|